Har en dator med XP Home, denna fungerade alldeles utmärkt i går och jag har inte märkt några problem.
Problemet är att datorn nu vägrar starta upp ordentligt. Jag kommer till s den svarta skärmen där man ser Windowa Xp logotypen, och under den där man ser att windows laddas. Sedan startar den om.
När jag startar datorn så får man upp att något är fel och man kan testa och starta i tre olika felsäkert läge, en med senaste konfigurationen som fungerade samt i "normalt läge". Har testat alla dessa lägen med med samma resultat, datorn startar om. Har även testat att gå in i stupen och köra därifrån, utan resultat.
Jag har inte installerat några nya komponenter i datorn. Kan det vara någon som lagt av? Eller är det ett sketet virus jag har blivit drabbad av? Känns som om det verkar mest logiskt? Det är inga problem att installer om allt men, som ni vet är det drygt, och väldigt onödigt om man kommer fram till att det är något annat fel.
Har ni något råd till mig? Eller tips som vad det kan vara för fel?
Fick samma problem på en av våra arbetsstationer, efter en uppdatering på windows update började den starta o precis som du beskriver, jag fick avinstallera "VIA 4in1" för att den överhuvudtaget skulle starta normalt, numera kan jag inte installera chipset drivers längre då dom bråkar med nån update från microsoft.
Kanske värt att kolla om du har VIA chipset på din dator ?
Tack för ditt svar, det kan mycket möjligt vara att det är update som spökar eftersom jag har automatisk uppdatering inställd, och detta installeras väl efter omstart. Men borde det inte fungera att ta "med den senaste konfigurationen som fungerade"?
En annan fråga är hur jag ska kolla att jag har VIA installerat? Har ingen sån processor, men det är ju möjligt att det finns något annat på moderkortet som är gjort av VIA.
Jag kan alltid ta ut hårdsiken och ansluta denna VIA USB för att undersöka det närmare. Men jag ser gärna några fler förslag innan jag sätter igång.
Om du vet vad ditt moderkort heter tillverkare + modell så kan du se på tillverkarens hemsida vilken typ av chipset du har på moderkortet, detta är helt oberoende av vilken typ av processor du har.
På den burk jag fick problem med satt det en AMD XP2800+
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2