webForumDet fria alternativet

MSN strular vid filmottagning

Program & appar

14 svar · 809 visningar · startad av Helmertz

Medlem sedan maj 2005353 inlägg
Frågan#1

När någon skickat en fil till mig och den är klar försöker jag öppna den med hjälp av länken MSN själva bidrar med ("Du har tagit emot filen C:\.........."). Grejen är att ett stort varningsfönster med texten "Vi har spärrat den här filen för att du inte ska kunna titta på den" (ungefär, kommer inte riktigt ihåg nu) och när jag klickar OK är hela filen borta och X måste skicka den igen. Suck.

När jag glömmer bort att det inte går att klicka på länken och jag klickat och varningsprompten kommit fram trycker jag inte på OK utan letar upp filen manuellt och flyttar på den för att MSN inte ska hitta den, för att sedan trycka på OK. Efter att jag gjort det hänger sig MSN (för att filen inte kan hittas?) och måste startas om.. Alltså, de varnar inte innan man tagit emot utan först när filen är nere? Suck#2.

Vad jag vill veta är om denna funktion går att stänga av.

Medlem sedan aug. 2003137 inlägg

Vet inte om det här är samma fel. Men jag har fått zip filer skickade till mig och då går det inte att packa upp .mdb filer. Detta pågrund av säkerhetskäl, detta går dock att ändra genom att man går in i zip programmet och högerklickar och då kan man välja att kryssa ut något. Kommer inte riktigt ihåg vad. Sen får jag packa upp filen.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Helmertz, har du prövat att kopiera (håll ner ctrl när du drar och släpper) istället för att flytta?

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

MSN gillar inte vissa filtyper. Jag brukar alltid döpa om filen som ska skickas från tex

myFile.exe till myFile.exe.rename

Byt sedan tillbaka till orginalnamnet så har man gått förbi spärrarna.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Eller så laddar du ner messpatch från https://www.mess.be så slipper du det här skyddet. Fungerade för mig iaf. Då kan du ta emot alla filtyper, men jag är osäker på om du kan skicka till alla.

Att byta namn på filerna fungerar i alla miljöer (även outlook). ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

mattiasnordin skrev:

Att byta namn på filerna fungerar i alla miljöer (även outlook). ;)

Jo, men man vill ju helst slippa?

Undrade mest om det inte gick att döda det inbyggda filtret i MSN. Jag tror inte det är poppis att tala om för alla som vill skicka något att de ska döpa om sina filer. Vill helst inte patcha med plusversioner etc.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nä precis. Kul problem här. Jag fick en exe-fil skickad till mig på Outlook. Då hade Outlook spärrat den, för visning bara, då jag antar att hela filen finns någonstans i datorn eftersom mailet är 2.5 Mb stort och innehåller annars bara en mening! :) ...undrar hur man hittar dom, borde kunna stänga av det där löjliga skyddet...

Danny skrev:

Nä precis. Kul problem här. Jag fick en exe-fil skickad till mig på Outlook. Då hade Outlook spärrat den, för visning bara, då jag antar att hela filen finns någonstans i datorn eftersom mailet är 2.5 Mb stort och innehåller annars bara en mening! :) ...undrar hur man hittar dom, borde kunna stänga av det där löjliga skyddet...

Visst kan man stänga av "Level 1" skyddet i outlook. I alla fall till viss del. Personligen så anser jag inte att skyddet är löjligt. Exekverbara filer ska inte skickas i email, det ställer bara till problem.

1. Skapa en textfil och döp den till tex: OutlookFix.reg
  2. Klipp in följande text
  3. Spara och exekvera filen.

(följande fungerar för outlook 2003. Har du en äldre version så ska officenummret i sökvägen ändras)

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security]
"Level"=dword:00000003
"Level1Remove"=".exe;.mdb;.bat"

Notera att det av någon anledning har smugit sig in ett felaktigt mellanslag i sökvägen ovan.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jag har lösningen

https://www.miranda-im.com

Mattias, du har inget sånt trick för MSN? :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

mattiasnordin skrev:

Visst kan man stänga av "Level 1" skyddet i outlook. I alla fall till viss del. Personligen så anser jag inte att skyddet är löjligt. Exekverbara filer ska inte skickas i email, det ställer bara till problem.

1. Skapa en textfil och döp den till tex: OutlookFix.reg
  2. Klipp in följande text
  3. Spara och exekvera filen.

(följande fungerar för outlook 2003. Har du en äldre version så ska officenummret i sökvägen ändras)

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Security]
"Level"=dword:00000003
"Level1Remove"=".exe;.mdb;.bat"

Coolt! Tackar

Antar att det går, men microsoft brukar inte göra reklam för det som dom anser vara fel användningssätt. Jag har letat, i alla fall lite halvhjärtat men inte funnit något. :(

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)