webForumDet fria alternativet

Spontana ombootningar av operativsystemet

7 svar · 616 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Vi har en mängd datorer som startar om sig själva tillsynes helt oprovocerat. När jag börjar forska i ämnet märker jag att det är en mängd personer som har samma problem med windows XP. Problemen har dessutom uppkommit under senare tid.

WINDOWS XP REBOOTS UNEXPECTEDLY
http://www.compphix.com/rebootsunexpectedly.html

1. Har ni haft dessa problem ?

2. Vad kan det bero på ? Jag börjar nästan tro att det är någon windows update patch som ställer till det.

Fråga 3) Går det att sätta en domain policy som tar bort "automatically restart" flaggan på klienterna i en AD-domän ?

OpelomegaMedlem sedan aug. 2003137 inlägg

Jag har också haft dessa omstarter, har inte kunnat hitta något direkt samanband. Men flera gånger har det hänt när jag har klickat på länkar. Just nu har jag stor problem eftersom jag inte ens kan starta om datorn förän den startar om. Den kommer till första Xp skärmen där Xp börjar laddas, sen startar den om. Så just nu har jag tagit ut hårddsiekn och håller på och säkerkopierar filer. Tänkte smatidigt virusöka med ett annat viruskydd för att utesluta detta. Jag kan ju inte säga att det är windows som är felet. Men får jag inte igång den så blir det väl bara att ta ut all hårdvara och utesluta denna först. Sen finns det väl bara windows kvar att skylla på.

Men att formatera om låter inget roligt, så jag ska först försöka kolla upp moderkortet om det är det som spökar. Har hört något om att det kan vara något chipset som spökar. Någon som vet hur man tar reda på vad man har för moderkort?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Om det kommer upp en ruta som varnar att systemet ska bootas om samt att man har 30 sekunder på sig, kan lätt stoppas. Start/Kör och skriv shutdown -a
(eller om det var shutdown -s?)

Opelomega skrev:

Jag har också haft dessa omstarter, har inte kunnat hitta något direkt samanband...

Jag har haft flertalet datorer som ombootar automatiskt innan windows är färdigladdat (alltså innnan inloggningsskärmen syns). Oftast är det på ett och samma ställe i bootprocessen. Jag antar att det är någon driver till någon hårdvara som spökar. I vissa fall har jag sökt felet till att ha med PC-card till bärbara att göra.

Prova att koppla ut all hårdvara som går. Antar att det blir samma sak i "safe mode" ?

OpelomegaMedlem sedan aug. 2003137 inlägg

Jo, det är samma visa i felsäkert läge. Det är samma ställe även för mig då datorn startar om. Den har precis börjat ladda operativsystemet. Sen stängs det av=) Jo, har tänkt riva ur hårdvaran idag. Inte för att jag har någon direkt lust. Men det måste väl göras=)

Anton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg

Använder du en router ????

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

nitro2k01 skrev:

Om det kommer upp en ruta som varnar att systemet ska bootas om samt att man har 30 sekunder på sig, kan lätt stoppas. Start/Kör och skriv shutdown -a
(eller om det var shutdown -s?)

Får du det meddelandet så är det ett virus (W32.Blaster.Worm) som du tar bort med FixBlast har jag för mig

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)