Vilket Spam program med inställbar nivå, vad som räknas som spam o hur hårt den ska gallra, rekommenderar ni?
Jag vill kunna se orsaken att det blev spam
2 svar · 234 visningar · startad av hakan@4u2.se
Vilket Spam program med inställbar nivå, vad som räknas som spam o hur hårt den ska gallra, rekommenderar ni?
Jag vill kunna se orsaken att det blev spam
Jag använder mailwasher, det har iofs inga inställbara nivåer.
Men man ser ju snabbt om det är spam eller inte och kan radera den utan att ladda ner mailet först.
Sen finns det filter man själv enkelt kan göra och lägga till ord som den letar efter för att hitta spam.
Kanske inte riktigt det som du söker, men det kan vara värt att titta på.
http://www.firetrust.com/
Jag skulle istället rekommendera de program som använder sig av sannolikhetsteori (Bayes teorem) för att filtrera bort skräppost. De gör en analys av de ord som ingår i e-postmeddelandet och utifrån det klassificerar det meddelandet. Den typen av program har en liten inlärningströskel, dvs de fungerar inte optimalt från första stund men när man själv manuellt klassificerat ett antal meddelanden så fungerar den typen av filter väldigt bra. De program som jag har testat, POPFile, SpamBayes, K9 med flera så har de lyckats filtrera bort över 99% av den skräppost som kommer in. En annan fördel är att den typen av filter anpassas till just den e-post som du får istället för att använda sig av några generella regler för vad som kan antas finnas i ett skräpmeddelande. Thunderbird har t.ex. den här typen av filter inbyggt och sedan finns det ett antal fristående filter som man kan använda om man använder någon annan e-postklient.