Hej alla, jag har långt framsridna planer på att skjuta om min C partition så nu gäller det att rädda det som går att rädda av eget arbete. Mina dokument har jag redan idag på en annan fysisk hårddisk så där har jag inga problem, men med alla mina länkar i IEs favoriter och adresser samt mejl i Outlook liggar så vitt jag vet på C. Nu är vi två användare på datorn så även min fru har länkar och Outlook.
Några bra tips på hur jag ska gå till väga för att få med mig så mycket som möjligt av det jag under åren byggt upp?
Dessa saker bör du kunna hitta i användarprofilerna, vilka ofta finns i katalogen "Document and Settings" (varierar för olika operativsystem, jag gissar att du har det vanligaste, XP). Alltså är det mapparna för dessa profiler, som du ska ta backup på.
Det finns guider för att föra över information. När det gäller XP.
Prova sedan med en USB ansluten hårddisk så bör du ha ditt (och din frus) på det torra.
Jag har två hårddiskar med vardera två partetioner. Mappen "Mina dokument" var bara att lyfta bort från C och peka om till den nya platsen, Så har jag alltid haft det för att skydda mina egna arbeten från en krash på C. Men kan man göra så med hela dokument settings? Kan man det så blir allt mycket enklare.
Du kan i vilket fall som helst göra en backup på "Documents and Settings". Om det nu inte skulle gå att peka om till den nya platsen, är det i vart fall där du har alla programinställningar, bokmärken, mailboxar, etc. Då är det bara att kopiera dem till motsvarande platser i de nya profilerna. Notera att en rad av mapparna är osynliga. Därför är det en god idé att låta utforskaren visa även osynliga filer.
Det gick inte att göra en backupp på den mappen. Det avbryts för en aktiv fil som heter något med NTuser och jag vet inte vilket program som använder det så jag kan stänga. Jag kunde kopiera frugans usermapp, men inte min så jag antar att den filen blir aktiv så fort jag loggar på och förblir aktiv så länge jag är påloggad.
Antingen letar du upp den filen, och utesluter enbart denna från backupen. Eller så skapar du temporärt en ny användare enbart för denna säkerhetskopiering, så kan du ta backup på din vanliga profil i alla fall.
Tror inte det hjälper för jag försökte från frugans konto och mina filer/mappar är skyddade så att andra ska inte kunna komma åt mina mappar från sina konton.
Mapp för Favoriter kopiera den.
C:\Documents and Settings\user\Favorites
för mailen.
C:\Documents and Settings\user\Local Settings\Application Data\Identities\ sen en mapp som heter något liknande med
{3A7E8086-197F-4301-A52D-323F20B54A69} \Microsoft\Outlook Express
där är alla kopiera Outlook Express mappen där i ligger alla mail.
dom filerna är bara att kopiera tillbaka sen när du blåst c disken.
Nu så tror jag att jag lyckats backuppa allt av värde och om jag sen får tillbaka ska bli spannande att se. Synd att MS inte tänkt likadant i Outlook som med mappen mina dokument. Då har jag kvar att leta alla mjukvarucdn i diverse flyttkartonger. Det blir ett dystert arbete. Nu är jag ganska trygg då jag köpt en ny hårddisk om jag ska byta yt så funkar inte det här så blir det bara till att sätta tillbaka den gamla, men då blir det lika ostädat som nu :(
Tror inte det hjälper för jag försökte från frugans konto och mina filer/mappar är skyddade så att andra ska inte kunna komma åt mina mappar från sina konton.
Hur är dessa skyddade? Genom filåtkomst eller genom kryptering?
Förresten har du testat att ta backup med NTBackup? Det borde ha varit det lättaste alternativet ;)
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25