webForumDet fria alternativet

power calibration error

Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt

4 svar · 594 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

Ibland, inte alltid, så blir det fel när jag bränner dvd. Senast blev det "power calibration error" i början av brännprocessen men den fortsatte tills ca 95% och sen slutade hela bränningen med ett "failure". Jag gjorde först en simulering helt utan problem. Ibland blir det failure utan förvarning som nu (power calibration error).

Program: Nero6
Brännare: "Lite-On xxx".
Skivor: Okänt märke från Claes Olsson

Läste nånstans att man kan testa att öka på bufferten. Men då borde väl felmesset handla om buffert och inte power?

r: Jag kollade nu och bufferten var redan satt på max (80 MB).

Lite tröttsamt, då det inte är direkt billigt att kasta iväg dvdskivor som inte funkat :l

Vad kan det vara och hur löser jag det?

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Jag tippar på att du ska lägga dina no-name skivor åt sidan och prova med ett annat bränningsmedium. Det är högst sannolikt att det råder inkompatibilitet mellan dina (numera) asietter och brännaren. Märken som Compusa, TDK, Memorex, Verbatim, Sony eller Maxell-skivor är bra (men det beror helt på vad man har för brännare. Man måste hitta ett märke som den gillar och aldrig välja något annat.)

Annars kan du sätta Neros temp-katalog på en annan partition (som kanske har mer ledigt utrymme). Jag brukar även starta om datorn innan jag bränner (å andra sidan är min burk rätt crappy). Det kan vara dags för en firmware uppgradering. Linsen kan vara skitig.

Ja, jag har nog funderat i de banorna. Men behöver lite feedback ;)

Neros temp-katalog ligger redan i en annan partion med massor av ledigt utrymme.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skippa billiga skivor samt billiga dvd brännare

Lite-on e ju inget topnotch direkt

Nä, det är klart att man "får det man betalar för"..

Fast nu har det funkat bra när jag bränt i '4x' istället för 'max'. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)