Använder DVD Shrink för att göra en säkerhetskopia för personligt bruk av en köpt DVD film.
Undrar nu om någon vet hur jag gör för att dela upp den köpta DVD-filmen, så att jag får över den till två DVD-skivor, så att jag slipper komprimera allt för mycket?
Tack för tipset! Provade cloneDVD och det fungerade utmärkt. :)
Filmen jag nu skulle säkerhetskopiera fick en komprimering på 53%, varav jag tyckte det var bättre att dela upp den på två skivor, så att komprimeringen blev 100%.
Var tycker ni gränsen för komprimeringen ska gå? Gör man en säkerhetskopia av en köpt film, så får man oftast inte 100% komprimering om man vill ha filmen på en skiva. Men var bör gränsen gå, och hur mycket försämras kvaliten på en film, om man exempelvis enbart uppnår en komprimering på 70-75%. Blir det någon märkbar skillnad egentligen?
När jag ser filmerna på TV:n, så ser jag ingen större skillnad. När jag ser filmerna på datorn kan jag tycka att det är lite sämre kvalite. Men hur brukar ni göra, och när anser ni att gränsen för komprimeringen är nådd, så att det är bättre att dela upp filmen på två DVD-skivor istället?
Är en komprimering på ca 75%, helt acceptabelt, eller vad tycker ni?
Beror väl som sagt på vad en vanlig TV är, ju större bild man blåser upp den på dessto viktigare är det väl att materialet man matar med är bra kvalitet på.
fråga är vad syftet med backupen är, är det att rädda orginalskivan från vårdslösa barn så är det bättre att strippa den från allt ovidkommande matrial och lägga den på en skiva(huvudfilmen hamnar då på 85- 100% oftast)
Filmen jag nu skulle säkerhetskopiera fick en komprimering på 53%, varav jag tyckte det var bättre att dela upp den på två skivor, så att komprimeringen blev 100%.
När jag menar 70% menar jag att filmen är komprimerad så att det är 70% kvar av "kvaliten" på filmen. Är komprimeringen 100% menar jag att den är komprimerad så att den innehåller 100% av ursprungskvaliten.
Tar man en vanligt 90 minuters film, och tar bort menyer, onödiga texter och ljud, extrametarial och annat, så hamnar filmen ofta på 75-80%. Gäller det en längre film på över två timmar eller mer, hamnar man ofta kring 60%, vilket jag tycker är för lite. Nu senast hamnade jag enbart på drygt 50%, varav jag ville dela upp filmen på två DVD, så att man kan se filmen utan avkall på kvalité.
Syftet är på grund av skador och liknande som kan uppstå både av vårdslösa barn och av vårdslösa vuxna. Är även bra att ha säkerhetskopierat de mest önskade filmerna om man får inbrott, eller som i något fall då man lånat ut en film till en kompis och ett år senare när man vill ha tillbaka filmen, så har de lånat ut den till ännu en kompis, som lånat ut den i sin tur, så ser man aldrig filmen mer.