Om man skulle ha en oskyddat trådlös router/accesspunkt som tilldelar de anslutna datorerna ip-adresser dynamiskt så ser det ut som om alla anslutna datorer använder samma ip-adress, eller hur? Routern får ju en ip-adress av ISP:n och använder sedan sina utdelade, interna ip-adresser för att skicka infon rätt.
Ex. Från ISP får man ip-adressen 196.10.12.23, denna lagrar routern. De anslutna datorerna får dynamiska ip-adresser 199.0.0.1 och uppåt. När man rör sig på nätet så visas adresser 196.10.12.23 för alla datorer anslutna till den routern/accesspunkten?
Min fråga:
Om någon utomstående skulle koppla upp sig mot min router och sedan ladda hem olagligt material så använder denne min ip-adress. Om detta spåras på ip-adress, kan jag då åka dit för det? Det kan väl inte räcka med en ip-adress, man måste väl kunna bevisa att någon dator i hushållet har filen lagrad fysiskt?
Har diskuterats mycket kring detta. Jag hoppas och tror att rätten kräver mer bevis än bara ens ip-adress för att kunna ge en fällande dom, dock tror jag att din ip-adress räcker för att en domstol ska exempelvis utfärda en husransakan för att hitta mer bevis.
Jag förstår att jag kan bli avstängd från mitt abonnemang. Men jag borde inte kunna bli fälld i domstol utan att det har påvisats att jag är den skyldige. Då borde ip-adressen kunna generera en husrannsakan, och husrannsakan får i så fall bevisa att jag har gjort något.
Men det finns ett antal aspekter på om någon varit inne i ditt trådlösa nät.
*) Personen går förbi din brandvägg, så har du inget skydd på dina datorer så kommer personen in på dom också
*) Personen kan lyssna på trafiken
*) Kan användas för att sprida virus, spam och annan skit
Så jag ser ingen anledning till att inte skydda det trådlösa nätet, speciellt som det inte är svårt.
Man blir förvånad över hur många nät som står öppna. Själv har jag försökt skydda mitt nät så mycket det går, men om någon verkligen vill in så kommer de nog in.
GunnarD:
fast det är ju inte frågan.
Själva grejen är, det finns folk som inte har någon aning om hur man gör det, att man behöver göra det, eller som har en vilja att göra det.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25