webForumDet fria alternativet

Nu rullar Windows 2003, nästa steg

8 svar · 319 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag har satt upp den som en Terminal server.
Vad är nästa steg för att kunna ansluta utifrån?
Finns det någon bra beskrivning?:OO

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Du får nog ge lite mer information än så :)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Terminal Server? Är det verkligen avsikten? Är det som Terminal Server du vill ha den eller vill du bara kunna ansluta till den utifrån för att kunna administrera den? Om det är det bör du avinstallera Terminal Server och köra Remote Desktop enbart, vilket installeras per automatik - om jag inte missminner mig.

Jo Jag har gett den rollen som Terminal Server. Tanken var att låta några användare ansluta sig och köra ett specifikt program i den miljön. Det borde väl vara rätt? Jag har även gett den rollen Filserver.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

För att kunna köra Terminal Server än nåt annat som "Remote desktop" behövs licenser som kostar typ 5000 kr för 5 st. Anledningen till att man vill köra som nåt annat än remote desktop är att annars är användare tvunga att vara administratörer på datorn, samt att man bara kan logga in 2 st.

Jovisst jag har kollat upp detta med licenser. Man har 120 dagar på sig att licensiera. men sedan vet jag att det finns fria licenser på klientsidan. Tanken var att kunna starta upp och testa i en enklare skala. Vi kör med Citrix inom Bilia men det är inte att tänka på för de användare som jag nu har i tankarna.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jymdis skrev:

Anledningen till att man vill köra som nåt annat än remote desktop är att annars är användare tvunga att vara administratörer på datorn, samt att man bara kan logga in 2 st.

Användare behöver inte vara admins. För att ansluta med /console är det by default bara admins som kan göra, men annars är det precis som i Windows XP att det är folket i Remote Desktop Users som kan ansluta. Du kan dock lägga till vilka konton/grupper du vill som du vill ska kunna ansluta med /console. Lättaste sättet att göra det på är med WMI console.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lasp skrev:

Jovisst jag har kollat upp detta med licenser. Man har 120 dagar på sig att licensiera. men sedan vet jag att det finns fria licenser på klientsidan. Tanken var att kunna starta upp och testa i en enklare skala. Vi kör med Citrix inom Bilia men det är inte att tänka på för de användare som jag nu har i tankarna.

Att du har fria licenser på klientsidan tror jag inte hjälper på serversidan. Om jag inte missminner mig så är det servern som kommer att sätta stopp efter 120 dagar.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Lasp skrev:

men sedan vet jag att det finns fria licenser på klientsidan.

Syftar du på built-in licenses för Windows 2000 och Windows XP? Dessa fungerar tyvärr enbart med Windows 2000 Terminal server, inte med 2003. XP-licenser införskaffade innan 24 April 2003 kan uppgraderas så de fungerar även för Windows 2003, men annars blir det att köpa licenser.

http://support.microsoft.com/?id=823313

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)