webForumDet fria alternativet

Firefox - osynlig text

3 svar · 294 visningar · startad av UlfT

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har råkat ut för en mycket skum bugg. Jag bara surfade in på en sida, och plötsligt stängdes Firefox. När jag startade Firefox igen, såg jag ingen text. Varken på sidan eller i GUI. På något vis hade även Thunderbird drabbats av exakt samma fel. Mozilla däremot, funkar bra. Men FF är annars trevligare att använda när det fungerar. Dessutom vill jag inte krångla för mycket med att flytta mail till andra program än Thunderbird. Vad kan ett sådant fel bero på? Texten finns egentligen där (som synes i bifogad skärmdump, går det att markera texten), men den syns av någon konstig anledning inte. Jag använder Linux Fedora Core 3, FF 1.0.4-1.3.1 och Thunderbird 1.0.2-1.3.3.

När jag drabbades av felet, körde jag på ett konto utan några särskilda rättigheter (bara de som gäller för en standardanvändare). Men när jag prövade att köra FF under root-kontot, fann jag att samma fel var även där. Jag har prövat att avinstallera FF och TB, samt dessutom flytta på .mozilla- och .thunderbird-katalogerna, så att inga gamla inställningar ska ligga kvar och spöka. Vid omstart av nyinstallerade FF och TB har nya sådana kataloger bildats. Men felet kvarstår i både mitt vanliga konto och root-kontot. Vad kan det bero på?

firefox_bugg.jpg
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Kan det vara problem med något teckensnitt?

Fullt möjligt. Frågan är då hur jag reder ut det problemet. Jag har lite funderingar över om Xul kan ha något med saken att göra. Men jag har inte lyckats hitta något om det. Jag har varken installerat eller tagit bort något teckensnitt. Men kanske Xul kan konfigureras på något sätt så att man inte ser texten. Jag vet inte hur det skulle se ut i så fall.

Nu är jag i vart fall intressanta saker på spåret. Jag har fortfarande inte löst problemet, men i alla fall, jag har hittat en tråd som möjligtvis kan vara på väg mot en lösning: http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=60955
Får se hur det går.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)