webForumDet fria alternativet

Codectrassel modell absurd...

5 svar · 271 visningar · startad av :stefan:

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu har det gått troll i något här...

Jag kan se på .mov utan problem, men när det gäller .avi, .mpg, ren dvd eller filmsnuttar på nätet som visas i webläsaren rullar det igång, jag hör ljudet, men skärmen är becksvart.

Slänger ut allt vad codecs heter, installerar ffdshow igen men inte då. Likadant med allt jag prövat hittills.

Vare sig jag använder Winamp, Media Player Classic, BSplayer eller VLC funkar det - likadant överallt. x(

Gömmer sig codecuslingarna nån annanstans eller räcker det med att slänga ut dom via Lägg till o ta bort program?

Just nu är allt bara skapligt frustrerande. :e

Typo...

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Menar du VLC istället för VLS?

Använt GSpot för att få reda på vilka codecs som egentligen använts (och då sedan kollat om de ingår i paketen)?

Gah, klart jag menar VLC... :r

Gspot funkar ju bara för .avi, men där klagar den på att DivX osv inte är installerat - trots att ffdshow installerades nyss. x(

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Exakt vilken version av ffdshow har du installerat (ffdshow-releasedatum.exe)? Är det samma varje gång? Vissa (läs: de senare) releaser är "inofficiella" och har kompilerats med Microsofts .NET-kompilatorer. En mängd buggar och kompatibilitetsproblem.

Testade med ffdshow-20041012.exe, men det gick lika kasst som med ffdshow-20020617.exe.

Gspot säger att Codec is installed och hänvisar till att ffdshow används. Likaså kan Gspot rendera filen : DirectShow claims to be able to play the file och återigen är det ffdshow som gäller för video.

Sådärja, efter en hel massa Googlande hittade jag en tråd på nåt omskyrt forum som tipsade om en bra funktion i Zoom Player - att avregistrera alla codecs! Då står liksom allt på noll igen.
Nästa steg var en liten batchfil som återställde det till Windows standard - som en ominstallation utan bök typ. ;)

Stoppade in ffdshow (den gammelgamla), pillade lite i inställningarna - en del hoppade igång, men inte allt.
Stoppade in Xvid, pillade lite i inställningarna - lite till hoppade igång.
Stoppade in DivX-player - et voila! :)

Nu ska jag ge fan i att pilla nåt mer på ett tag. :e

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)