Vilket rekomenderas och varför?
Tänkt lägga upp en virtuell miljö med 1st domän server och 2st XP klienter!
12 svar · 437 visningar · startad av Sjodahl
Vilket rekomenderas och varför?
Tänkt lägga upp en virtuell miljö med 1st domän server och 2st XP klienter!
WMWare, Microsoft har fortfarande mig veterligen inte ett enda referens-case i Sverige så produkten känns inte riktigt mogen.
hmm okej, vad finns det för program för att övervaka ett antal servrar. Är det VMWare Control Center eller vad det heter?
Rikard skrev:
WMWare, Microsoft har fortfarande mig veterligen inte ett enda referens-case i Sverige så produkten känns inte riktigt mogen.
Microsoft kurser i AD, SMS ... använder sig av VPC för att på samma maskin sätta upp en "lab miljö" för varje kursdeltagare.
Har gått en sådan kurs och VPC ffungerade som den skulle.
Nackdelen är att det nästan bara finns fördefinierade inställningar för Windows medans VMWare har för nästan alla x86 OS på marknaden, iallafall dom stora som finns nu.
Kör VMWare på jobbet för att testa olika saker, fungerar utmärkt.
Det man bör tänka på är att ha mycket minne i maskinen du skall köra det på så att den slipper swappa, detta gäller både vmware och vpc.
VPC lär fungera måttligt bra om du har flera nätverkskort i datorn.
hmm hur bra är måttligt ?
har 2st nätverkskort, 1st som går till INTERNET.
1st som går till min XBOX ;)
Rikard: det är väl en bugg som gör att prestandan för nätverket sjunker (filöverföringar)? I övrigt fungerar det bra.
Ska du köra server ska du köra Virtual Server, inte VPC. VPC är egentligen för klienter. Perfekt i utbildningssyfte eller för labb/utvecklingsmiljö. Ska du ge dig in på att köra serverOS för produktion så ska du köra Virtual Server istället. De möjligheter som finns där är mycket större och det är även där ni kan hitta referenscasen hos internationella företag.
För de som eventuellt inte vet vad jag snackar om kan jag referera till VPC vs VS whitepaper:
*laddar ner*
För er som inte orkar att ladda ner:
Fundamental Differences Between Virtual PC and Virtual Server
The most fundamental difference between Virtual PC and Virtual Server is that Virtual PC is designed for desktop (also known as "client" or "PC") operating systems, and Virtual Server is designed for server operating systems.
The two products have many features in common, but because they are designed to serve different purposes, there are crucial differences between them. For example, because it supports desktop applications, the Virtual PC user interface is designed with the typical desktop user in mind. The configuration options are relatively simple and easy for the average computer user to understand and use. Virtual Server, on the other hand, is designed for running enterprise server operating systems and applications. It provides the configuration and management options that are required for server management. These necessarily make the user interface more complex. As a result, making effective use of Virtual Server requires some knowledge of server technologies.
En annan skillnad som jag direkt ser är att VS kräver W2K3 server medans VPC kräve XP eller högre.
Så frågan är vad du vill göra, är det bara som test/lek så räcker VPC.
Med VS 2005 SP1 kommer det också att bli supporterat att köra det på Windows XP som host. Jag har själv kört det i över ett år på min WinXP dock, så det finns inga fysiska begränsningar.