webForumDet fria alternativet

Uninstall av TCP/IP ej möjlig

3 svar · 257 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Har väldigt konstiga nätverksrelaterade problem med en dator. När denna försöker hämta hem epost med pop3 så kommer ej breven hem. Klienten (Mozilla Thunderbird) står och försöker i all evighet.

När man sedan felsöker så märker man att alla TCP/IP funktioner som ping, nslookup, ipconfig etc inte fungerar.

Men det går att surfa på tex internet...

Min tanke är att ominstallera TCP/IP men det går inte för att Uninstallknappen är utgråad.

Några ideer ??? :(

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Eftersom HTTP går över TCP/IP på webben lär det knappast vara det som är problemet, och exempelvis ping har dessutom inget med TCP/IP att göra utan använder ICMP. Provat att ominstallera nätkort/uppdatera drivisar? Fast det här låter nästan som ett brandväggsproblem.

Det är inte ovanligt att en korrupt TCP/IP stack ger fenomen när en del saker fungerar och andra inte...

Uninstall av TCP/IP går inte att göra på min dator heller. Så det kanske ska vara så i XP ?

Drivrutinerna till nätverkskortet är bytta.

Jag har bytt nätverkskort till ett annat (annan leverantör) och problemet kvarstår.

Brandväggen i XP är avslagen.

Jag körde nyss ett TCP/IP repair program. Får se om det löser det hela.

Mystiskt värre...

och exempelvis ping har dessutom inget med TCP/IP ...

arp, ipconfig, nbtstat, netstat, ping, pathping, route, nslookup, tracert, finger, ftp, rcp, rexec, rsh, telnet, tftp...

... är verktyg som följer med i Microsofts TCP/IP stack ;)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)