webForumDet fria alternativet

Restore av raderade .dbx-filer?

3 svar · 341 visningar · startad av brorsan

brorsanMedlem sedan nov. 2001402 inlägg

Nu har jag hamnat i rätt deep shit, skulle vara ovärderligt om jag kunde få hjälp med detta.

Jag använder outlook express i windows xp och skulle byta mapp som OE sparar .dbx-filerna i (de packade mailen). Jag skapade en mapp i mina dokument som hette typ oe_dbx och klippte och klistrade in alla mina dbxfiler där (skulle kört copy-paste för säkerhets skull, att man aldrig lär sig), sedan ändrade jag sökvägen till mappen i OE så att den ska spara mail i den mappen.

OK, det sura som jag inte visste är att Outlook Express automatiskt verkar radera allt i den nya mappen som man bestämmer att dbx-filerna ska samlas i för att få börja från scratch, sen läggerden in en egen, tom inkorgen.dbx, utkorgen.dbx osv, så där rök alla mina arbetsmail med viktiga överenskommelser via mail och andra mail som jag kan förlora massvis på att inte ha kvar.

Filerna har raderats på ett sätt som inte lägger dem i papperskorgen och när jag söker på .dbx på datorn hittas bara de nya, tomma filerna.

Detta var bara ett par timmar sedan, finns det något program som kan hitta de raderade dbx-filerna igen?

Gärna något program som inte är så avancerat och som inte krockar med adaware och norman antivirus, har sett något restoreprogram so ingick i ett spywareprogram annars och norton har väl något som heter ghost som jag inte vet riktigt hur det fungerar (har ju inte norton), men det kanske krockar med norman om man skulle installera ghost och det kanske måste vara installerat innan man raderar?

Gärna länk till var man köper/laddar ned programmet ni föreslår om ni vet var.

Tusen tack.

åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg

Om det är riktigt viktigt - gör ingenting mer med datorn utan vänd dig till en professionell filräddare, t.ex. http://www.ahlbergdata.se/ som inte är lika dyr som IBAS.

Om du vill chansa på egen hand finns exempelvis gratisprogrammet PC Inspector som jag sett rekommenderas - men inte provat själv så jag kan inte ge omdöme. Finns på
http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm

brorsanMedlem sedan nov. 2001402 inlägg

Tack för hjälpen, har pratat med Ahlbergdata och överväger att åka dit med datorn imorrn om man kan komma överens om ett pris som låter rimligt. Laddade hem programmet till usbminnet och stängde ned den datorn sedan, vill kanske inte installera programmet eftersom jag då ev. installerar över det stället på hårddisken där dbx-resterna finns.

åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg

Hoppas att du får ett bra pris! Det är alltid vanskligt att köra på själv. Håller tummarna!

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)