webForumDet fria alternativet

Göra .mov filer mindre?

Program & appar

14 svar · 1 589 visningar · startad av Knäcke

Medlem sedan jan. 200597 inlägg
Frågan#1

Jag har en film på 45 sek som jag vill lägga upp på min site. Problemet är att den väger 26MB. Kan man omvandla till ett annat filtillägg på något sätt? Kanske MPG är mindre än MOV? Och i så fall hur gör man det?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag brukar använda Windows Movie Maker, har dock för mig att man måste göra om mov till avi innan man tar in dom i det programet....

ok-men hur omvandlar man då? Med vilket program?
Filen öppnas i windows movie player som det är nu...

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Sök på konverteringsprogram.
Jag skulle göra om avi -> mpg...
tror det som funkade bäst för mig hette TMPGEnc

Web site: http://www.tmpgenc.net/

En massa inställningar för PAL / NTSC, VCD, SVCD samt DVD.

Iaf, så väljer du ett format och efter några inställnigar som brukar vara bra från början väljer du slutformat.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Tråden flyttas från Musik, TV & Film.

Är det så att mov filer är större än tex mpg då? Och att man bör omvandla om man ska ha dem på sin site?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

alltså... mpeg skulle jag INTE rekommendera... Mpeg4 isf, DivX eller XviD)... har ingen koll på vilken som egentligen är bäst lämpad för att lägga upp på nätet, men rent allmänt skulle jag föredra DivX. Du kan nog konvertera från mov till divx med QuickTime Pro...

Jag har en film som är på 26MB, jag vill lägga upp den på min site, göra den mindre till mpg eftersom de flesta kan se det då. Vad jag behöver veta är vilket program som kan konvertera MOV till MPG? Quick Time Pro kostar pengar...Det måste väl finnas ett enkelt sätt att lösa detta? Det är ingen proffsfilm så några avancerade filtillägg för bättre kvalitet behövs inte...

om du nu måste ha mpeg så finns det nog nåt enkelt och bra sätt... TMPEG Encoder som någon rekommenderade ovan borde funka bra, med ett mov-plugin... det progget är dessutom gratis

Jag har laddat ner det programmet-men det tar inte .mov filer... :(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Har du installerat pluginet som Danny sa?

http://www.videohelp.com/tools?tool=TMPGEnc_Mov_Plugin

Aha-nej det har jag ju inte. Är helt dum på detta...Vill "bara" lägga upp en film men det verkar knepigt ;) Försöker installera plug-in nu-återkommer om en liten stund med svar :)

Ok-nu har jag lyckats skapa en "m2v" fil av mov filen. Hur få denna till mpg nu? Dessutom blev en "wav" fil skapad vilket jag inte förstår riktigt... :q

NU lyckades jag skapa en mpg fil...Men när jag tittar på den flimrar en massa färgfyrkanter på filmen. Har använt streamtype system video+audio....Känner mig som en komplett idiot som inte fixar detta... :(

du har nog gjort nåt dumt... satt destinationen fel... m2v är (ska) bara vara en självaste video-spåret, och då är är judet separerat i wav-filen... du ska göra en... öhh... vad heter det nu... systemnånting tror jag... iaf ska du slå ihop dom där... men om du ställer in progget rätt gör den det automatiskt... tyvärr har jag inte det installerat så jag kan inte kolla... vill du djupdyka i ämnet kan du kolla nån guide på sidan där som stoffe länkade till...

/red: jaså, du hann före... :) ...jaja... men det är inte lätt sånt där... mkt kan gå fel... du får prova igen... testa att... ehm... ändra nån inställning... :)

Sådärja! Nu lyckades jag..med ett annat program ;) Få ner storleken till 22.6 MB...Men till fil wmv blev det betydligt mindre :) Tack för hjälpen alla-ni är kanon! :r

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

En liten följdfråga, vad använde du för program som du lyckades i?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.b8c362d6
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)