webForumDet fria alternativet

bästa mp3 ripper?

17 svar · 794 visningar · startad av frankof

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vad är den bästa rippern? Ljud messigt?
Har användt musicmatch förut och gillade den, men med senaste version blev det lit väl mycket lekstuga, den blev kraftigt knuten till uppspelandet och nätet, inte vad jag vill ha av en ripper.
Kikat lite lätt på lame, är det något att köra på?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dvs. CD till MP3? I så fall är EAC (i secure mode) och LAME 3.90.3 att rekommendera.

http://www.exactaudiocopy.de/
http://www.maresweb.de/third-party/rarewares/lame-3.90.3.zip

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Och nu var jag lat, men menar du lame som en "plug in" till eac? (som xing till en massor av andra)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Instämmer... EAC + Lame är nog bäst!

/red: fast i secure mode kan det går rysligt långsamt, tycker burst duger bra...

frankof skrev:

Och nu var jag lat, men menar du lame som en "plug in" till eac? (som xing till en massor av andra)

Ja, det kan man väl säga. I EAC anger du sökvägen till lame.exe, som sedan ser till att komprimera varje kopierat spår.

Danny skrev:

fast i secure mode kan det går rysligt långsamt, tycker burst duger bra...

Det är ju secure mode som är hela grejen med EAC. Om alla använde en korrekt konfigurerad EAC-setup skulle vi slippa alla dessa jobbiga klick och hack i MP3:orna. Burst mode borde brinna i helvetet! :bla

muskot skrev:

Danny skrev:

fast i secure mode kan det går rysligt långsamt, tycker burst duger bra...

Det är ju secure mode som är hela grejen med EAC. Om alla använde en korrekt konfigurerad EAC-setup skulle vi slippa alla dessa jobbiga klick och hack i MP3:orna. Burst mode borde brinna i helvetet! :bla

Men är inte det lite överreklamerat. Jag har kört hundratals plattor (sedan 96) och aldrig haft några problem med burst mode. Får man klick och hack beror det nog på nåt annat, typ dåliga grejjer eller så, repiga plattor t ex. Visst är secure mode säkert bra, men för mig iaf tar det sjukt lång tid att läsa då och eftersom jag inte märkt nån skillnad kör jag helre på snabba alternativet.

Enligt ljudnördar bör man använda "--alt preset standard" som kommandorad för Lame. Kör man i EAC kan det bli lite strul med taggar har jag märkt, men då kan man ange det själv såhär: "--alt-preset standard --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d". Har dock inte hunnit prova själv ännu.

Men jaha. Ett alternativ till EAC/Lame kan ju vara Audiograbber med Fraunhofers gamla hackade encoder.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Enligt ljudnördar bör man använda ""--alt preset standard" som kommandorad för Lame.

Sceen standarden är så ja, men för att få bätre kvalite så är
"--alt preset extreme" att föredra.

och btw. idv2 taggar borde brinna i helvetet!

Om du nu väl har encodat en bra mp3:a så ska du ju givetviss anväda en bra decoder för att höra skilnaden, jag rekomenderar MAD decodern, den finns som "plugin" till både foobar2000 och Winamp.

stoffe-2k skrev:

Sceen standarden är så ja, men för att få bätre kvalite så är "--alt preset extreme" att föredra.

Ja, iofs, vill man ha lite extra marginal och vara säker på att alltid få bästa möjliga ljud (men ändå använda mp3), då kan man ju ställa upp lite. Köra med 256 kbit/s och secure mode i EAC. Men min synvinkel är från ett "Svenne-perspektiv" :)

stoffe-2k skrev:

Haha... jaså... jo, bättre finns ju, ape kanske!?

stoffe-2k skrev:

Om du nu väl har encodat en bra mp3:a så ska du ju givetviss anväda en bra decoder för att höra skilnaden, jag rekomenderar MAD decodern, den finns som "plugin" till både foobar2000 och Winamp.

Det är något jag aldrig tänkt på faktist, ska man inte ha väldigt känsliga öron då?! :)

Danny skrev:

Men är inte det lite överreklamerat. Jag har kört hundratals plattor (sedan 96) och aldrig haft några problem med burst mode. Får man klick och hack beror det nog på nåt annat, typ dåliga grejjer eller så, repiga plattor t ex. Visst är secure mode säkert bra, men för mig iaf tar det sjukt lång tid att läsa då och eftersom jag inte märkt nån skillnad kör jag helre på snabba alternativet.

Blir det något läsfel, oavsett om det beror på läsare eller media, korrigeras det i secure mode. Misslyckas korrigeringen rapporteras felets placering och man kan kontrollyssa. Om jag inte minns fel läser min DVD-brännare i ca 10x i secure mode, tycker inte att det är olidligt långsamt.

Danny skrev:

Men jaha. Ett alternativ till EAC/Lame kan ju vara Audiograbber med Fraunhofers gamla hackade encoder.

Varför?

stoffe-2k skrev:

Har jag missat nåt här?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

silfver skrev:

CDex!
http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=28

Då kan det ju vara värt att kolla en jämförelse mellan den och EAC, som redan föreslagits: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?act=ST&f=20&t=3164

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

UlfT skrev:

silfver skrev:

CDex!
http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=28

Då kan det ju vara värt att kolla en jämförelse mellan den och EAC, som redan föreslagits: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?act=ST&f=20&t=3164

Ja, det där var ju lite intressant. Förstår inte allt, men jag utgår ifrån att EAC är bättre. :p

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

ALAC "mp4" iTunes

Bra resultat och übersnabb konvertering.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Sound Forge 7.

muskot skrev:

Blir det något läsfel, oavsett om det beror på läsare eller media, korrigeras det i secure mode. Misslyckas korrigeringen rapporteras felets placering och man kan kontrollyssa. Om jag inte minns fel läser min DVD-brännare i ca 10x i secure mode, tycker inte att det är olidligt långsamt.

Näe. Det är det inte. I Burst mode får jag den hastigheten här. Men du skulle veta hur långsamt det går med secure mode, även fast jag meckat med cache och sådär som kan påverka. Skit samma. Man kör secure om det går bra iaf, det kan vi konstatera :)

Danny skrev:

muskot skrev:

Varför?

Det var ju dom som uppfann layer3 från början (?), så det känns ganska gediget, dessutom är båda gamla beprövade rävar... :) ...det var bara ett förslag, finns ju annat också som säkert är bättre.

Det var framförallt tipset om skitprogrammet Audiograbber som jag ifrågasatte.

Fraunhofer och LAME ses ju generellt som de två bästa MP3-enkodarna.

muskot skrev:

Det var framförallt tipset om skitprogrammet Audiograbber som jag ifrågasatte.

...jaså, ja det programmet kanske inte är någon hit. Men jag och några polare använde det förut "back in the days" :) ...och jag återupptog användandet av det när jag blev sur på EAC förut, fast numera kör jag EAC igen. Vad är det för fel på Audiograbber då?

Det var iofs. väldigt länge sedan jag använda Audiograbber, så det kan ju iofs. ha blivit bättre på senare år. Men jag fick i alla fall en del klick och pops i vissa spår. Problemet är alltså avsaknaden av ett "secure mode".

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)