webForumDet fria alternativet

Stora program?

18 svar · 490 visningar · startad av bymarie

bymarieMedlem sedan aug. 20022 252 inlägg

I kontrollpanelen för Lägg till eller ta bort program så är vissa program VÄLDIGT stora. Hur kommer det sig?

T.ex korrigering för Windows Media Player är 3678 MB stor.

Måste ju vara fel nånstans??

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

måste och måste...
Det kan ju vara inkluderat cach-inställningar, men kolla mappen i utforskaren.
fast det ser ju ut till att vara ett kommafel.

ToreakinaMedlem sedan mars 2005128 inlägg

Re: Stora program?

bymarie skrev:

I kontrollpanelen för Lägg till eller ta bort program så är vissa program VÄLDIGT stora. Hur kommer det sig?

T.ex korrigering för Windows Media Player är 3678 MB stor.

Måste ju vara fel nånstans??

Hm, just det låter lite knas men hallå, vissa saker tar plats, det är väl bara naturligt eller :stud

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

Lite konstigt är det ja. Jag har också märkt det och kollade just nu bara för skojs skull. T ex ett program DVD2SVCD som jag har, själva mappen tar upp 22 Mb, men där i add/remove programs står det nästan 3 Gb! :) För att vara på den säkra sidan kollade jag i registret på UninstallString, läste den och kollade att det inte var några andra kataloger som skulle bort, och nej, det var det inte. Såå... slutsats: Ta en kaffe och slappna av, inga kor på isen!

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Add/remove programs hämtar info från registret. Den kollar aldrig direkt mot själva katalogerna, därav kan det bli diverse konstigheter där.

...men det var ju den infon jag hade kollat upp... den måste tagit nåt värde nånstans från förr när jag använde programmet flitigt och DÅ hade säkert x antal Gb i katalogen... add/remove verkar inte uppdatera när det behövs... :)

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Jag håller själv på med ett installationsprogram för en del data (alltså inga program i sig själva). Där vet jag att installationsprogrammet lägger in mer än 4GB. Men det anges som ca 1GB. Tyvärr har jag ingen aning om varför det räknas ihop fel. Det är InstallshieldX jag använder. I vilket fall som helst funkar allt som det ska. Avinstallationen tar bort exakt alla filer som installerades. Därför håller jag med Danny, inga kor på isen. Men det vore intressant att få veta varför det är så. Uppenbarligen är det fler än jag som har det där problemet med installationsbyggare. Någon annan som kan något om InstallshieldX? :)

Add/remove uppdaterar inte infon efterhand.

Kolla EstimatedSize i HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\<ProductCode>

men... där i registret kan man ju lägga till sitt eget program. Jag har nyligen gjort ett program med tillhörande installationsprogram (gjort det själv också alltså, då lade jag till regkey där manuellt). Och Windows har räknat ut det där i add/remove program alldeles själv (duktigt!) och det stämmer faktiskt t om! :) ...men frågan är bara hur den räknade ut. Den måste ju någon gång ha slängt ett öga i programkatalogen...

/red: Har nu kollat igenom hela uninstall nyckeln. Där finns ingenting mer om mitt program. Bara de tre värden jag lagt till själv "DisplayIcon", "DisplayName" och "UninstallString". Provade att installera programmet på en annan dator. Där har den inte kommit fram till någon storlek i add/remove programs, inte ens efter att ha startat om datorn och provat öppna add/rem några ggr. Frågan är just när den kollar...

...intressant! ...men den där "EstimatedSize" behöver man inte ange. Windows räknar ut det ändå på nåt sätt. Som jag skrev ovan har jag inte lagt till det värdet i registret, men det har dykt upp en siffra i add/remove programs ändå.

Det är en funktion inbyggd i Windows Installer, precis som länken säger ;)

jojo... i Windows Installer ja... men inte MIN som jag gjort... det är bara ett vanligt simpelt program som kopierar in filerna och skapar reggnycklar och genvägar...

Här är programmet så du vet vad jag pratar om. Själva programmet som den installerar är inte det rätta. Den är inte klar än så jag vill inte sprida det.

Tyvärr installerar jag inte program som jag inte kan vara helt säker på är ok att installera. Här kommer dock min gissning på hur det går till.

Det finns just nu bara ett supporterat sätt att sätta EstimatedSize på och det är genom ovan givna länk. Finns det inget värde satt, så försöker Add/Remove programs wizard (appwiz.cpl) beräkna storleken på den nyinstallerade applikationen. Detta gör den genom att kolla storleken på den katalog path pekar på.

Du kan ju göra ett test. Installera din applikation och kolla om EstimatedSize är satt. Är den inte satt, starta appwiz och se om den existerar efteråt.

men det är ju det jag provat flera ggr... när jag startar appwiz.cpl så uppdaterar den inte... vore kul å veta varför den uppdaterade på den andra datorn jag provade på (där har programmet varit installerat ett tag till skillnad från min här). Mitt program ställer inte till med några konstigheter, och det tar bort precis ALLTING när du avinstallerat (iaf efter systemomstart), så du behöver inte vara rädd för att prova om du vill. Kolla installationsloggen...

InstallDir: C:\Program Files\Svenskt Skolfoto\
Shortcut: C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Svenskt Skolfoto\Bildvisaren.lnk
Shortcut: C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Svenskt Skolfoto\Bildvisaren Manual.lnk
Shortcut: C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Svenskt Skolfoto\Avinstallera Bildvisaren.lnk
Shortcut: C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\Bildvisaren.lnk
RegKey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Directory\shell\Öppna med Bildvisaren
RegKey: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Svenskt Skolfoto

det här var en felpost... (hur får man bort det?)

Nej, jag menade inte att den uppdaterar. Den kollar första gången du startar appwiz, sedan mest troligt inte igen.

Meningen är att om det görs någon konfigurationsändring i applikationen så kommer följande registernyckel att påverkas:
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Management\ARPCache\

Det är motsvarande GUID som där du hittar EstimatedSize. Det som ska ändras här är att värdet Changed blir satt till '1' samt att SlowInfoCache raderas. Är detta värde '1' så kommer appwiz sedan att kalkylera om värdet. Detta sker dock inte om detta värde är '0'. Det är därför den i de allra flesta fall bara kollar en gång, vilket av naturliga skäl blir direkt efter installation.

Det är detta Windows Installer sköter automatiskt.

Jaha... men då är det möjligt att nån inställning jag har gjort i Windows någonstans gjort så den inte alls kollade under installationen. Jag har meckat en del med lite av varje på min egen dator. Men den där andra (en bärbar jag lånat), det är ju på den som appwiz fick fram en siffra.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb