Leker med tanken på att göra en slags "best of" bland de musikdvds man har, plocka godbitarna och köra på (för)fester osv - slipper man startsträckorna innan banden kommit igång och framförallt bytandet av skivor... ;)
Men vad använder man för program? Antar att det behövs ett för rippandet och ett för ihopfnulandet?
För säkerhets skull får jag väl påpeka att jag har originalskivorna och att det är för enskilt bruk, vilket är tillåtet enligt §12 Upphovsrättslagen. :)
...pojkar... se ljuset... det går... jag har t ex använt TMPEG DVD Author eller vad det nu heter... DVD Movie Factory från Ulead går också... det som är problemet är snarare att hitta rätt sätt... enkelt och bra... det har troligen kommit ett flertal bra alternativ nu också, har ingen vidare koll... men kolla t ex här:
Re: Kombinera ihop bitar av olika dvd-skivor till en?
:stefan: skrev:
För säkerhets skull får jag väl påpeka att jag har originalskivorna och att det är för enskilt bruk, vilket är tillåtet enligt §12 Upphovsrättslagen. :)
Notera dock att riksdagen (väl?) har klubbat igenom förändringen av upphovsrättslagen som ska börja gälla från och med i sommar. Då hjälper det inte att det är för enskilt bruk och att man har originalskivorna. Det blir olagligt ändå.
Har försökt uppmärksamma det, men allt snack har tyvärr gällt att fildelningen skulle bli olaglig.
Re: Re: Kombinera ihop bitar av olika dvd-skivor till en?
tydal skrev:
:stefan: skrev:
Notera dock att riksdagen (väl?) har klubbat igenom förändringen av upphovsrättslagen som ska börja gälla från och med i sommar. Då hjälper det inte att det är för enskilt bruk och att man har originalskivorna. Det blir olagligt ändå.
Har försökt uppmärksamma det, men allt snack har tyvärr gällt att fildelningen skulle bli olaglig.
Förändring till det sämre, men i så fall får jag väl fixa det hela innan midsommar. ;)
Menar du, med godbitar, att du vill ha klipp ur längre sekvenser (alltså t.ex. 1.02-3.47) eller består DVDn av flera sekvenser (alltså förproducerade klipp som ligger på skivan) där du vill plocka ut en?
Det har jag inte reflekterat över, men låtarna ligger ju som ett kapitel för sig. Det lär ju bli kapitelvis, men mindre bitar är väl ingen omöjlighet heller, även om jag misstänker att det mestadels blir kapitelvis.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2