Det förhåller sig så att vi på mitt företag har köpt ett utbildningsprogram som ska användas hos personalen. Programet köptes via internet och levererades som en 2Mb stor zip-fil. När det packades upp bestod det av en dll och exe-fil. Exe filen körs direkt från skrivbordet dvs. ingen installation sker av programmet. Problemet är att programet är på engelska och vi vill översätta vissa delar till svenska. Min fråga är om det finns någon möjlighet att komma åt texten som finns i exe-filen och modifiera den.
Ja, om texten är lagrad som text går det att ändra med en hexeditor. Observera dock att du inte får ändra längden på strängarna utan du måste ersätta med exakt lika många tecken.
Ledsen att det tagit så lång tid att svara på om det fungerade eller inte. Har testat de prg. som ni föreslog mig. Det verkar dock vara så att exe-filen är skyddad på något sätt. Om någon har ett förslag på ett annat prg som kan tänkas öppna exe-filen så är jag tacksam. På frågan om det är lagligt eller inte så kan jag bara säga att upphovsmakaren till programmet har kontaktats via epost. Han har dock valt att inte svara på mailet som jag skickat.
den kan vara packad med nåt program liknande gamla pklite kanske, eller det nya upx som är populärt. Isåfall kan man kanske packa upp det med nåt program liknande gamla klassiska "unp" eller nåt. Vet inte vad man kör nuförtiden riktigt, men det kan ju vara så.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25