Någon som är bra insatt i bittorrentprogrammen?
Jag har en fråga om dem. Hur spårbar är man när man använder Torrentprogram?
Laddar man aldrig en hel fil från en person eller?
Är det bara fragment av en fil från flera personer eller hur funkar det?
Bittorrent.
13 svar · 679 visningar · startad av MAGGE
Men går det att bevisa att du har laddat ner en hel fil ?
Förutom att komma och hämta din dator.
Så fort din client börjar "seeda" en fil så har du hela filen och delar ut den så på det sättet går det att se om du har en hel fil eller ej.
GunnarD skrev:
Så fort din client börjar "seeda" en fil så har du hela filen och delar ut den så på det sättet går det att se om du har en hel fil eller ej.
FEL! Klienten kan seeda delar redan innan du har hela filen.
Tengblad skrev:
GunnarD skrev:
FEL!
Citerat från http://www.bittorrent.com/bittorrentecon.pdf
"To make a file available, a 'downloader' which happens to have the complete file already, known as a seed, must be started."
"... while the seed must send out at least one complete copy of the original file."
Däremot kan klienten dela ut dom delar av filen som den tagit hem men kallas då endast "peer".
GunnarD skrev:
Tengblad skrev:
GunnarD skrev:
FEL!
Citerat från http://www.bittorrent.com/bittorrentecon.pdf
"To make a file available, a 'downloader' which happens to have the complete file already, known as a seed, must be started."
"... while the seed must send out at least one complete copy of the original file."
Däremot kan klienten dela ut dom delar av filen som den tagit hem men kallas då endast "peer".
Det är vad dom vill kalla det ja, men saken är den att du delar ut under hela tiden och att sitta och säga att man bara kan seeda en HEL fil är ju väldigt missvisande.
Enligt gängse terminologi, är en seedare en person som har hela filen. Att även leechers delar ut delar av filen, spelar faktiskt ingen roll. Det bör helst finnas folk som är seedare enligt den gängse terminologin. Annars är det svårt att tanka ner hela filen för de andra (omöjligt behöver det dock inte vara, för hela kopian kan ju finnas distribuerad bland existerande leechers).
Tengblad skrev:
Det är vad dom vill kalla det ja, men saken är den att du delar ut under hela tiden och att sitta och säga att man bara kan seeda en HEL fil är ju väldigt missvisande.
Men orka bråka. Du vet ju att de flesta trackers och klienter använder termerna "seeder" respektive "leecher", och du vet ju också att det var det GunnarD menade.
Sjodahl skrev:
Men går det att bevisa att du har laddat ner en hel fil ?
Förutom att komma och hämta din dator.
Frågan är faktiskt helt ointressant (iaf ur ett rättsperspektiv) eftersom det är helt lagligt att ladda ner filer!
Följdfråga: Om jag laddar ner en fil, hur kan person X veta att just jag har (bitar av) den på min dator, om min det inte finns lagrat nånstans? Söker en torrent-klient vilt på slumpade IP-adresser? För en tracker håller väl bara reda på rena torrent-seeds?
nitro2k01 skrev:
För en tracker håller väl bara reda på rena torrent-seeds?
Trackern bör rimligtvis hålla reda på även leechers. Annars skulle du inte kunna ladda ner från någon leecher.
Skarre skrev:
Tengblad skrev:
Men orka bråka. Du vet ju att de flesta trackers och klienter använder termerna "seeder" respektive "leecher", och du vet ju också att det var det GunnarD menade.
Nej det visste jag inte, just därför jag klargjorde det. Sen är detta inte svenska ord och flera klienter använder den svenska översättningen om man nu använder den.