webForumDet fria alternativet

Konvertera MPG till MOV

7 svar · 927 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Hur konverterar man enklast/smidigast från MPG till MOV ?

Finns det någon anledning att inte göra det ? Kvalitetsaspekt menar jag.

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Kvalitetsmässigt så bör man väl undvika att konvertera eftersom man inte kan få bättre "bild" än man hade innan på grund av komprimeringen. Men att konvertera för att kunna visa filmen på annat sätt är väl OK... typ MPG till VCD som iofs är MPG.
Så varför vill du konvertera? Det finns säkert hjälp på http://www.videohelp.com/

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Mov!? ...är det nån Mac inblandad!? ...usch ja... annars tycker jag som klöset sa... behåll mpeggarn...

Jag vill visa filmsnuttarna på en websida och mov streamar så snyggt. Dessutom är deras plugin till webläsarna skön att använda.
Kvaliteten kan jag inte heller klaga på.

Men det som är jobbigt är att det verkar finnas väldigt få verktyg för att hantera/konvertera/skapa filmerna på pc.

Finns det något annat format som streamas effektivt (dvs startar innan filmen är nerhämtad 100%).??

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Frågar du mig så skulle jag nog lägga ner den tid det tar för att få det till mov.
Jag tycker .mov är det absolut bästa formatet för klipp på nätet. Fungerar överallt och inget krongel eller konstiga fula knapprader. Enkelt, bra, smidigt och gulligt!
På mac kan man ju spara som .mov i själva quicktime. Det går inte med vanliga QT till PC. Kanske om man har någon pro-version?
Long live QT!

Jag är MYCKET förtjust i MOV formatet. Om du läser om version 7 av Quicktime så kommer den ha ytterligare roliga funktioner.

Dessutom verkar det vara så att Mpeg4 (version 10) kommer att användas för den framtida komprimeringen av HDTV skivor från filmindustrin. Vad jag förstår så är Quicktime med och utvecklar den standarden. Borgar väl för att det borde vara bra kvalitet ;)

Den stora nakdelen med formatet är att de roligaste verktygen enbart finns till MAC...

Självklart har man PRO versionen ;) Har inte labbat så mycket. AVI -> MOV verkar fungera bra. Men det är ju jobbigt att konvertera i flera steg...

Tjing !

Trailerarkiv i MOV format:

http://mattiasnordin.net/web2005/filmtips/visa_media_start.asp?movie_id=179

Kan man streama MPG på samma sätt och få det att se ungefär likadant ut?

dotarMedlem sedan okt. 2002117 inlägg
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)