Söker ett program med ordentliga ljud där man enkelt med tabs kan lägga in gitarrer och bas och sedan spara i mp3-format.
Någon som vet om något sådant, hellst gratis? :)
11 svar · 372 visningar · startad av Mika3l
Söker ett program med ordentliga ljud där man enkelt med tabs kan lägga in gitarrer och bas och sedan spara i mp3-format.
Någon som vet om något sådant, hellst gratis? :)
Enbart tabs funkar inte eftersom det inte finns någon tidsaspekt. Det måste vara i kombination med noter, alternativt att du själv vet hur långa tonerna ska vara och kan komplettera.
Tyvärr finns det inte så gott om gratis musikprogram. Det enda jag vet på rak arm är:
http://www.hitsquad.com/smm/programs/Jazz_NT/
Annars om du kan tänka dig att betala rekommenderar jag ett besök i en musikaffär så du kan testa de olika program som finns och se så att du tycker om det innan du köper det.
Jag ska testa programet du länkade till. :)
Känner inte att jag har någon större lust att betala. Tänkte bara sitta och testa lite smågrejer för skojs skull på datorn och sen ev bränna dom på skiva och spela trummor till.
Hmm... Någon VST-modul skulle iof kunna fungera. Har ju Cubase SX installerat så.
Men vi hade något program som vi testade i skolan för några veckor sen som jag inte kan komma ihåg namnet på. Var visserligen på en MAC så det kanske inte finns till PC men där kunde man välja om man ville använda noter eller tabs.
Noter innehåller tonlängd och tonhöjd. Tabs innehåller bara tonhöjd. Har du noter kan du alltså visa dessa som tabulatur, men du kan inte visa tabs som noter utan att tala om hur långa tonerna ska vara.
Jo. Men man kunde välja hur långa tabsen skulle vara (typ som en blandning mellan tabs och noter m.a.o) i det programet vi använde i skolan. :)
Mika31, har jag inte lärt dig att guitar pro 4 är ett bra program. där har du gitarr, bas, trummor och nästa alla instrument. det är bra ljud på det, och man kan spara det till wav fast du kan ju lätt göra om det till mp3 med en sådant program, som du troligen har §e
Steinberg har en plug som heter virtual guitarist där du kan leka med komp iaf. Låter helt ok för att vara virtuellt.
Bornmark har kommit ut med en plugg som heter Broomstick Bass. Rätt läcker, men har ingen chans mot spectrasonics trilogy.
Dessa små rackare kostar, men du kan ju fixa de på samma ställe som du fixade cubase kanske ;)
Joel: Jo men nu är det ju så att jag totalt har glömt bort Guitar Pro. ;)
Basse: Jag får väl tömma mitt bankkonto. ;)
Mika3l skrev:
Basse: Jag får väl tömma mitt bankkonto. ;)
Pluggarna kostar tyvärr några hundralappar, men det är ju jul snartg så!"
Guitar Pro funkar. :)