webForumDet fria alternativet

VOB-filer

8 svar · 343 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hejsan!
Jag har filer till en dvd som jag skulle behöva bränna som dvd-film.
De ligger i AUDIO_TS och VIDEO_TS bara och jag undrar om det räcker med att lägga dessa mappar med vob-filerna i på en dvd eller måste man gå genom nero eller något sånt?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gå via nero. Då kommer nero skapa sådana mappar åt dig, när du använder neros wizard för dvd-video. I dessa mappar lägger du vob-filerna precis så som de ligger i VIDEO_TS- och AUDIO_TS-mapparna på hårddisken.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tjena... intressant här... En annan är ju vob-mästare, höll på med sånt där helt manuellt förut. Du kan "bara lägga dom på en dvd", om du bränner som UDF filsystem, förutsatt att det får plats då såklart. Har du ingen Dual Layer skiva/brännare, brukar man oftast få behöva komprimera dom lite med t ex DVD Shrink. Men det är såklart bara för att göra backup på sina köpta filmer ifall dom skulle gå sönder.

Bra då behöver jag inte installera nero xD
En annan sak angående vob är att jag gör lite film hemma på fritid och i skola och många gånger har jag fått använda min ipod för att ta den färdiga fiilmen till skolan och bränna i iDVD för jag inte kan encoda en vanlig dvd-film hemma. Jag har sökt igenom hela nero efter en funktion som gör om vadsomhelst till vob-format. vad för program kan göra detta? (undviker helst nero)

Jag har läst att man bör hålla sig till UDF v1.2 tror jag det var, av nån anledning. Katalogstruktur och sådär känner du ju redan till, det måste ju vara rätt givetvis. Jadu, din andra fråga, det var värre. Om du inte vill köra manuellt med en MPEG2 encoder, så vet jag inte riktigt vad för verktyg man ska ha, möjligtvis kan TMPEGEncoder vara något. Men annars kan du kolla på https://www.videohelp.com klicka på tools och sedan "avi to dvd" eller något...

/r: "avi to dvd" verkar inte finnas... :) ...isf kan du plocka valfritt verktyg från "DVD Author" sektionen och testa.

Att det ska vara så jobbigt... Det är ju så lätt på Mac!
Vad menar du men att koda manuellt?

det är lätt om man bara har rätt program :) ...med manuellt menar jag koda ljud och bild separat för att sedan slå ihop det (author), man behövde väl minst en fem program för det förut :) ...men numera finns det nog något som är aningens smidigare. Ulead DVD Movie Factory t ex är ju ganska smidigt, eller det där TMPEG DVD Author funkar nog också... annars har jag tyvärr inge bra tips eftersom det var så länge sedan jag pysslade med sånt där...

Uhm... appropå DVD. Varför står det att jag inte har rätt mukvara för att spela upp vanliga (köpta så väl som egna) DVD-skivor. Har jag inte MPEG2 codec eller :S

Näe... precis... MPEG2 är licensbelagt eller nåt sånt... så man måste ha nåt speciellt program för att spela upp det. Iofs finns det ju gott om gratisalternativ, VLC t ex... vet inte om det funkar i Windows Media Player bara rakt av...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)