Använder Obejtdock istället för startmeny och dylikt. Hur fixar jag en länk som stänger av datorn, eller loggar ut? :)
Stänga av datorn länk?
5 svar · 453 visningar · startad av caze
Inga argument Den här dialogrutan visas (samma som -?)
-i Visa användargränssnitt. Detta måste vara första alternativ.
-l Logga ut (kan ej användas med alternativet \m)
-s Stäng av datorn
-r Stäng av och starta om datorn
-a Avbryt avstängning
-m \\datornamn Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/startas
om eller där åtgärden ska avbrytas
-t xx Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder
-c "kommentar" Kommentar för nedstängningen (högst 127 tecken)
-f Avslutar progam som körs utan varning
-d [u][p]:xx:yy Orsakskod för avstängningen
u anger användarkod
p anger planerad nedstängning
xx är övre orsakskod (positivt heltal som är mindre än 256)
yy är nedre orsakskod (positivt heltal som är större än 65536)
Välj en rad, öppna notepad, skriv raden, spara som "shutdown.bat" eller liknande, och sen är det ordnat. :)
Okej, men kommer inte den här shutdown rutan upp då, med varnintstecknet som säger att datorn stängs om 30 sekunder?
caze skrev:
Okej, men kommer inte den här shutdown rutan upp då, med varnintstecknet som säger att datorn stängs om 30 sekunder?
Nej. Inte om du skriver shutdown -s. Men om du vill ha en ruta kan du skriva shutdown -s -t 10, där 10 står för antal sekunder innan avstängning. :)
Okej. Anledningen till att jag frågar är att det inte känns som jag behandlar datorn på ett scysst sätt när jag stänger av den på det sättet med varningsrutan. Jag antar att jag bara inbillar mig och att det fungerar utmärkt utan att slita på datorn!? ;)
caze skrev:
Okej. Anledningen till att jag frågar är att det inte känns som jag behandlar datorn på ett scysst sätt när jag stänger av den på det sättet med varningsrutan. Jag antar att jag bara inbillar mig och att det fungerar utmärkt utan att slita på datorn!? ;)
Givetvis. :) Den stänger ju av precis som vanligt, bara det att du slipper gå till startmenyn och stänga av den, på den vägen.