Hej. Jag har fått tag i en gammal bärbar dator, en 386:a, som jag ska använda till att programmera på skoj.
Nu undrar jag om det finns någon editor för dos, som man kan kompilera (Alltså rent allmänt köra program) inifrån.
Kanske någon gammal version av emacs?
Assembler, det enda acceptabla på en 386:a om man ska få ut någon kraft.
Som det är nu använder jag MS-DOS-Edit och en DOS-Prompt som jag växlar mellan mha DOSShell, men det går himla långsamt. Men det kanske funkar bättre när jag får in lite mer minne i den, så den slipper swappa mot hårddisken. Men förslag emmottages ändå.
DOS vet inte hur man swappar utan kan endast använda RAM minne och då endast dom första 640KB, för att kunna använda mera minne så måste man byta till "protected mode" vilket inte är helt lätt speciellt att byta tillbaka till real mode vilket krävde en reset av CPU'n.
Sedan fanns ju turbo serien (C, Pascal, Basic, Prolog, Assembler ....) som gjorde effektiva program, iallafall turbo c som jag programmerade i då.
Så jag skulle rekomendera att du försöker hitta något av dessa om dom finns kvar, dom var som sagt trevliga att jobba i.
Jag har bestämt mig för att programmera assembler på denna dator. C/C++ kan jag programmera på min vanliga dator.
DOSShell kan köra felra program, troligen genom att skriva delar av programminnet till en swpa-fil hårddisken, därav swappa.