adeMedlem sedan juli 20041 418 inlägg
För ett tag sedan installerade jag sp2 utan att tänka mig att det skulle vara något krångel med det, mycket eftersom när det är windows program så tror man ju att det är utfört och testat av riktigt duktiga programmerare. Men ack.
Jag fick problem med explorer.exe och saknade dll filer och hela datorn slöades ner.
Så idag läste jag en Pc för alla tidning. Där dom tog upp just detta att sp2 var riktigt kasst och ställde till med problem. Dom hade visat de 13 vanligaste felen och hur man åtgärade dem.
Bland annat att man inte kunde bränna skivor i nero med mera.
Mina problen var inte med, och det säger ju att det finns många nackdelar och proble med sp2! Det stod även att datorn kunde bli slöare med sp2.
idg hade gjort en omröstning/undersökning och de flesta hade fått problem med sp2.
Så mitt lilla tips till er är, Avinstallera! Även om ni inte har problem nu så kanske ni kommer att få. Jag hade mitt sp2 i 1 vecka sne började det!
Är inte detta skamligt för att komma från windows? Känns som man tappar förtroende!
JerpaMedlem sedan feb. 20031 749 inlägg
Jag har haft den sen DHW04, nada problem förutom ie som webläsare, men den använder jag ju iofs inte ändå.
Program som inte funkat o det där med nero har ajg inte märkt av nånting.
Likaså då milennium fanns, alla hade problem med det, likaså att bränna i det. På min bukr funkade det klockrent o jag hade det ett bra tag.
TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg
SP2 funkar fint har som Jerpa inte heller haft några som helst problem. Att säga att man ska avinstallera det helt sonika är att snacka i nattmössan.
I undersökningen tror jag det var 13% som inte haft problem med det.
Har du fått problem med brandväggen då?
Undra vad det kan bero på?
Du verkar i alla fall ha tur :bire
Jag har flertal bekanta som fått problem med det också, en kille hade haft det väldigt länge tills det började urarta sig.
Eftersom Pc för alla tar upp detta i en tidning så är det nog många som har fått problem! Dom skrev att dom fått massvis med frågor angående problem med sp2!
Men jag undrar vad det kan bero på att visa har problem och andra inte!?
ChristianSMedlem sedan dec. 2004236 inlägg
Jag har en del bekanta som brottas med snar- eller exakt likadana problem (framförallt de som var listade i pc för alla). För egen del så uppstog fler problem under de 2 veckor jag körde xp tillsammans med sp2, än den tid jag haft win2k och sp4 tillsammans (2 år?).
JerpaMedlem sedan feb. 20031 749 inlägg
ade skrev:
Har du fått problem med brandväggen då?
Nope, inte ett dugg.
När jag åkte till DH fick allt skit man kan tänka sig. Hemma sitter jag bakom en router o har klarat mig från massa virus. Har inte haft ett enda virus på 5 år.
På DH installerade då SP2 med en massa updates, sen dess har jag varken fått virus eller annat skit. utan router.
Men jag kan hålla med om att flera haft problem.
Tjejen hade svåra problem först när hon uppdaterade men sen när vi provade genom skiva har det funkat klockrent.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Att säga att man ska avinstallera SP2 är som att säga till folk att avinstallera deras nya inbrottslarm. Sämsta tipset denna sidan nyår.
Jag har inte läst PFA själv men att tidningen ligger under IDG borde vara tillräckligt tydligt för att understryka att de säljer på kommersialism och kontroversiella ämnen.
De applikationer jag misstänker att de listat finns listade i en artikel från Microsoft sedan första veckan SP2 släpptes. Detta handlar INTE om att SP2 "förstör" applikationerna, det handlar om att dessa applikationer är kodade utan ett säkerhetstänk från början. Nu TVINGAR SP2 dessa leverantörer att leverera säkrare produkter och att patcha sina nuvarande.
Detta är fel alltså enligt dig ade?
Det finns många som får problem och det är inte särskilt konstigt. Sätt dig och räkna antalet applikationer som finns tillgängliga för Windows XP. Ja, ALLA applikationer som finns tillgängliga i hela världen. Jag väntar inte medan du räknar utan jag ger dig svaret istället. Det är en VÄÄÄLDIG massa applikationer. Vem tycker du har ansvaret för att alla dessa applikationer är skrivna så de är kompatibla med operativsystemet? Microsoft? Det vore en omöjlighet av uppenbara skäl. SP2 fanns tillgänglig som publik beta under mycket lång tid just för att alla ISV skulle ha tid på sig att testa sina program och säkerställa att de hann göra de förändringar som de nya säkerhetsfunktionerna påtvingar i SP2.
Att du får problem med explorer.exe och många andra får annorlunda problem behöver inte vara direkt relaterat till SP2. Det finns en mängd möjliga orsaker att saker strular där en del är:
malware
virus
trojaner
inkompatibla filer
korrupta filer
korrupta registernycklar
tredjepartstjänster
hårdvarufel
etc
Själv har jag kört in SP2 på 100+ maskiner och ett fåtal har fått problem och då av orsaker listade ovan. Det finns en större benägenhet att svara på saker man är missnöjd med än de man är nöjd med vilket troligtvis kan ge orsaken till det röstresultat du anger ovan.
Vill du veta hur test går till hos Microsoft? Det är en otroligt stor process där ISV's är välkomna att ge sina bidrag. Microsoft testar tusentals applikationer och SP2 är testat med ännu fler än man vanligtvis gör. Det var också därför lanseringen sköts upp flera månader, dels för att genomföra alla test och dels för att ge alla företag möjlighet att hinna testa själva.
TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg
legis skrev:
Att säga att man ska avinstallera SP2 är som att säga till folk att avinstallera deras nya inbrottslarm. Sämsta tipset denna sidan nyår.
Jag har inte läst PFA själv men att tidningen ligger under IDG borde vara tillräckligt tydligt för att understryka att de säljer på kommersialism och kontroversiella ämnen.
De applikationer jag misstänker att de listat finns listade i en artikel från Microsoft sedan första veckan SP2 släpptes. Detta handlar INTE om att SP2 "förstör" applikationerna, det handlar om att dessa applikationer är kodade utan ett säkerhetstänk från början. Nu TVINGAR SP2 dessa leverantörer att leverera säkrare produkter och att patcha sina nuvarande.
Detta är fel alltså enligt dig ade?
Det finns många som får problem och det är inte särskilt konstigt. Sätt dig och räkna antalet applikationer som finns tillgängliga för Windows XP. Ja, ALLA applikationer som finns tillgängliga i hela världen. Jag väntar inte medan du räknar utan jag ger dig svaret istället. Det är en VÄÄÄLDIG massa applikationer. Vem tycker du har ansvaret för att alla dessa applikationer är skrivna så de är kompatibla med operativsystemet? Microsoft? Det vore en omöjlighet av uppenbara skäl. SP2 fanns tillgänglig som publik beta under mycket lång tid just för att alla ISV skulle ha tid på sig att testa sina program och säkerställa att de hann göra de förändringar som de nya säkerhetsfunktionerna påtvingar i SP2.
Att du får problem med explorer.exe och många andra får annorlunda problem behöver inte vara direkt relaterat till SP2. Det finns en mängd möjliga orsaker att saker strular där en del är:
malware
virus
trojaner
inkompatibla filer
korrupta filer
korrupta registernycklar
tredjepartstjänster
hårdvarufel
etc
Själv har jag kört in SP2 på 100+ maskiner och ett fåtal har fått problem och då av orsaker listade ovan. Det finns en större benägenhet att svara på saker man är missnöjd med än de man är nöjd med vilket troligtvis kan ge orsaken till det röstresultat du anger ovan.
Vill du veta hur test går till hos Microsoft? Det är en otroligt stor process där ISV's är välkomna att ge sina bidrag. Microsoft testar tusentals applikationer och SP2 är testat med ännu fler än man vanligtvis gör. Det var också därför lanseringen sköts upp flera månader, dels för att genomföra alla test och dels för att ge alla företag möjlighet att hinna testa själva.
Väl talat. Du missa btw en orsak till att explorer strular, sbt ;)
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
legis
Kloka ord från en klok man.
Sällar mig också till högen av folk med lyckade SP2-installationer.
mvh
DrydenMedlem sedan aug. 200212 245 inlägg
Re: legis
@nders skrev:
Kloka ord från en klok man.
Sällar mig också till högen av folk med lyckade SP2-installationer.
mvh
Inga problem för mig heller.
frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg
Som alltid med win. så är det pebkac som ligger bakom det mesta.
mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg
Tummen upp. Jag har installerat SP2 på säkert 100 datorer och de få applikationer som krånglar och som inte fungerar utan en patch förtjänar inte att existera.
:OO
SP2 Ska alla installera !
dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg
Jag avinstallerade sp2 efter att nero slutade fungera och efter att datorn blev tokseg vid uppstarten. Jag hade inga problem med sp2 bortsett från nero då, men de gav ut en fix sedan tror jag... har inga problem utan sp2 nu heller, så... "if it ain't broken, don't fix it" ;)
Många synsvaga/blinda fick problem med sp2 då talsyntesen/skärmläsaren Jaws fick för sig att krasha oftare än vanligt, dessutom kunde man inte byta från svensk > engelsk eller tvärtom pga att programmet krashade.
bymarieMedlem sedan aug. 20022 252 inlägg
Hade det installerat, datorn la av totalt. Internet funkade inte alls, krånglade med nätverk och grejer.. jag som inte ens har nätverk.
Så jag tog bort dyngan och då funkade allt perfekt igen..
PeleMedlem sedan juli 2000444 inlägg
Har inga som helst problem med SP2, det går ju att
kolla vilka program el applikationer som inte fungerar
innan man installerar??
Krånglar med nätverket??
Den frågar ju vid install om du ska släppa ut
program på internet osv.
Sitter med 2 datorer bakom en router samt har
XP:s brandvägg igång - Nema Problema!
Ska man installera dylika saker ska man nog
läsa Manualerna både till programmen och till SP2
/Pele
medialabsMedlem sedan mars 20022 704 inlägg
Ganska tyst att man ska avinstallera SP2. Fungerar ju klockrent och har inte märkt av några som helst negativt med SP2. Du pratar i nattmössan.
Har en 400 Mhz som har WP och SP2 installerad. Fungerar klockrent på den med och såg till och med en liten prestanda ökning.