CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Hej!
Nu är jag inne på mark jag inte känner till. *gulp*
I Macvärlden använder jag ett jättebra program (inte gratis) som tar skärmdumpar precis som jag vill ha dem, sparar dem i det format jag valt (tiff, jpeg, osv) och "fotar av" det jag vill ha med (aktiv dialogruta, menyer, undermenyer, osv). Snapz Pro X:
http://www.ambrosiasw.com/utilities/snapzprox/
Men... nu måste jag hitta motsvarande i PC-världen då jag översätter en bok från engelska till svenska för ett program som uteslutande är för Windows.
Då det inte går att sitta och klistra in varje skärmdump jag tagit in i ett ordbehandlingsprogram eller grafikprogram *måste* programmet själv spara filerna i det förvalda format jag valt. Print screen funkar alltså inte, då det handlar om över 1.000 bilder!
HJÄLP!!!
Det behöver inte vara ett gratisprogram, så länge den uppfyller de krav jag har:
1. att den sparar i önskat format (tiff främst, men det går med annat format som snabbt går att konvertera) direkt efter jag valt vilket fönster/meny jag vill kopiera. Dvs så jag inte behöver gå igenom onödiga moment för att ta över tusen skärmdumpar. Ett knapptryck = en färdig fil.
2. Lika viktigt är att jag kan kopiera menyval (med aktiv mus) med undermenyer och dialogrutor.
Har läst en gammal tråd, men det programmet som nämdes där förutsatte att man skulle klistra in skärmdumpen i ett annat program sen. Jag vill ha en färdig fil!
Vore tacksam för ett snabbt svar.
på sida två på google resultatet hittade jag( :f ): !Quick Screen Capture, tyvärr sparar den inte i tiff, utan bara i BMP, JPG och GIF.
ett bmp -> tiff konvertering script gör ju du på två sek. i photoshop ;)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Ska prova den, det ser ut att kunna göra det jag vill. Sidan två på Google? jag tappade sugen efter typ några länkar. Det är inte lätt att hitta vad man vill ha när man inte använder operativsystemet. TACK!!!! :f
allt för dig, det vet du :r
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Nu har jag testat den lite... den gör inte som jag vill och jag hittar inga inställningar för hur man gör. *ack!*
Det den saknar är förmåga att fånga musen (viktigt!) i ett fönster/dialogruta. Vilket gör att hela idén faller. Sen sparar den inte automatiskt utan man måste namnge varje fil för sig. Iofs inget större problem, men tidsödande när det handlar om tusen bilder.
Sökandet fortsätter.
Fler idéer?? :)
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg En kompis jag tillfrågade tipsade mig om detta program,
kanske kan vara nått? :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Palle, den ser intressant ut. De har tydligen också en Pro-version som sparar i tiff, så detta kan vara "Bingo". Jag återkommer när jag har provat lite, så vi vet om vi ska fortsätta jaga. :e
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Har provat detta program lite och det verkar faktiskt imponerande (även om den inte klarar tiff) och man får musens placering i den fullständiga versionen ($25 USD), men man kan även i trialversionen placera en mus där man vill ha den, med eller utan "trail" (vilket var rätt ballt). Den sparar också automatiskt bilderna vartefter man tar dem, vilket underlättar mitt jobb lite. Den har även en del funktioner för skuggor och automatisk förminskning och lite annat sånt också. Klart intressant:
http://www.mediachance.com/ultrasnap/features.htm
Men ingen är lika bra som Snapz Pro X för Mac såklart. :e
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Fick tips från författaren som skrev boken jag översätter att prova ett program som heter SnagIt. Så jag vidarebefodrar det tipset också. Har tydligen en lite hög inlärningströskel, men när man väl fått koll på den så är den inte dum, säger han.
http://www.techsmith.com/products/snagit/default.asp