Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg
Hej...
Jag ska till min syster om några dagar och skulle gärna vilja styra min dator via hennes... har fått reda på att remote administrator är ett passande program till detta men frågan är hur man egentligen ska göra för att få det till o funka...
vad ska installeras på min dator?`
vad ska installeras på hennes?
hur kopplar jag upp mig?
läggas till kanske är att jag har BBB så jag har ingen fast IP, om det nu spelar någon roll.
Mycket tacksam för svar
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Om du har WinXP pro så kan du med fördel köra med det inbygda Remote Desktop/Fjärrskrivbord annars. Då behöver du inte installera något alls utan bara aktivera det i Systemegenskaper samt veta din ip-adress eller om du använder någon typ av dyndns-program.
jag har pro fast jag har hört att det inbyggda inte e alltför bra...
vilka dyndns-program finns det då??
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Det är bra, utan tvekan. ;)
Det finns en uppsjö med olika dyndns-tjänster. Gör en sökning på det så tror jag att du får ganska många träffar. Jag använder inte någon sån själv så jag kan inte svara på vilka som finns på rak arm.
dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg
Du kan även använda VNC för fjärrstyrning.
tackar för att ni hjälper mig men det e till större hjälp ifall ni förklarar lite mer
dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg
VNC, som till exempel TightVNC är en programvara som du installerar på de datorer som du vill fjärrstyra. Den finns till ett flertal plattformar, och fungerar ungefär som den inbyggda i Windows.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
I Windows XP på din maskin öppnar du Systemegenskaper i Kontrollpanelen. Du går sen till fliken som heter Remote eller Fjärrstyrning eller liknande på svenska. Här har du nu två alternativ varav det understa är av intresse (Remote desktop, eller fjärranslutning). Klicka i att du ska tillåta användare att ansluta. Sen klickar du på knappen som säger lägg till användare, eller välj användare. Lägg till det konto du brukar vara inloggad med, såvida det inte redan finns där.
Inbyggda brandväggens ak automatiskt tillåta anslutningar efter detta, men om du vill kan du kolla för att vara säker.
För att ansluta letar du upp Remote Desktop Connection, alternativt går du till Start\Run (Kör) och skriver mstsc följt av ENTER. Nu får du upp ett program där du skriver in adressen till din maskin. Antingen IP, eller domännamn, eller domännamn i stil med dyndns. Det lättaste är nästan att ta reda på din FQDN som alltid kommer att vara samma. Starta en kommandotolk och kör sen kommandot nslookup. Skriv in din IP-adress och tryck ENTER. Det som står efter Name är din FQDN. Det är en lång adress som troligtvis har ******.cust.bredbandsbolaget** osv.
Din IPadress får du genom att i en kommandotolk skriva ipconfig följt av ENTER.
Min FQDN är till exempel h30*****.telia.com . För att ansluta kan jag nu skriva:
mstsc -v:h30******.telia.com
och jag kommer att ansluta till min maskin. Vill jag ansluta till min konsolsession, d.v.s. den session jag är inloggad på lokalt, så lägger jag till -console sist i kommandot.