webForumDet fria alternativet

Profil problem med XPbliv

4 svar · 155 visningar · startad av calson

calsonMedlem sedan dec. 2003487 inlägg

Hej!
Har sökt efter mitt problem här på wf och hittat några trådar om problemet men inget hälpte.

För ett tag sedan när jag startade min bärbara dator kom kom jag till något liknande scandisk.. Jag valde ej att trycka på någon tangent eftersom jag trodde det skulle vara bra för datorn.

När datorn kommit till 100% började den reparera filer och ha sig. När jag, efter vädligt lång tid, kom in på datorn vart det som om jag aldrig använt datorn.. Alla filer i mina dokument var borta, skrivbordet hadde tömts från mina ditlagda genvägar. Det va precis som XP satt min profil till default, alltså som jag va en ny användare.. Alla startfrågor kom upp som auto koregering i IE, spara lösenord, alla mina mapp egenskaper att hadde satts till default.

Jaja tänkte jag och gjorde i ordning allt.

Nu kommer den scandisk liknande saken fram varje gång jag startar datorn,, själv klart trycker jag på en tangent för att inte göra om samma misstag men nu säger datorn att min profil inte kan läsas in och jag kommer till någon temp profil. TIllsammans med detta blev datorn väldigt segstartad och fruktansvärt segladdad.. Jag körde spybot search and destroy, tog bort gammla spel och rensade datorn.. Tack vare det blev datorn snabbare. När jag däremot skulle köra scandisk, den riktiga gick det inte "Det gick inte att utföra diskkontrollen eftersom det inte gick att få exklusiv åtkomst till vissa windows-filer på enheten", jag har bara en användare på datorn som är satt till dator administratör".. Jaja, jag försökte köra defragmentera men inte ens det gick eftersom "Diskdefragmenteraren kunde inte fortsätta på grund av en skadad fil C:\WINDOWS\Resources\Themes\Luna\Shell\Homestead"

Som ni förstår har jag ett och annat problem med min dator men än är det inte slut :)

Nu till mitt sissta problem
När jag skulle köra adaware slutade helt plötsligt programet att scana filer och hakade upp sig. Jag bifogar en fil så ni ser hur det ser ut efter att den hakat upp sig... Det är alltid vid samma fil den stannar.

Jag kan även tillägga att den liknande scan disk grejen verkar vara en seriös xp grej så det är nog inget virus mitt norton antivirus inte hittat.

Allt detta kom nästan samtidigt eller strax efter varandra så det skulle inte förvåna mig om de är relaterade till varandra?

Tack för ni orkade ta er igenom min lila uppsatts :)

wf.gif
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

är du helt säker på att du inte fått in nåt skit i burken?
alternativt är att du har haft sådan spyware som flyttar registerfilerna - jag råkade ut för detta trots att jag körde spyboot och lavasoft dagligen. Hela filkataloger hade flyttat sig och datorn fick totalt fnatt - den gick inte att stänga av normalt, när jag sedan stängde den manuellt så fick jag knappt igång den igen. Att den hakar sig på samma fil kan alltså bero på att filen flyttats av spyware (trångt utrymme). Testa att formatera om hela skiten och lägg in allt på nytt fast denna gång med en recoveryskiva så kanske det fungerar som det ska ;)

Formatera funkar ju alltid men jag skulle helst inte göra det eftersom jag har en massa viktiga filer och installerade program. Jag har försökt hitta skivorna till programen men har inte lyckats hitta dem.

Tack för svaret Kaxigt, jag avvaktar med att göra något för att se om någon mer har förslag eller kunskap om mitt problem.

Tack

Ingen som har något tipps?

Jag formaterade datorn
Slutade med att det tog 10 minuter att starta ett program som sedan inte fungerade och sedan 10+ minuter att stänga programet.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.37765c92
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)