webForumDet fria alternativet

Bränna video-dvd?

4 svar · 353 visningar · startad av azah

azahMedlem sedan dec. 200436 inlägg

Vilket är det lättaste sättet att göra en dvd-film om man har en massa mpeg och avi-filer?

Jag har bara Nero Express, och såvitt jag vet så funkar det inte att göra video-dvd utan bara video-cd. Finns det nåt annat bra gratisprogram som klarar att bränna mpg/avi smidigt till dvd?

Om jag tex har en mpeg-fil på 800mb, och vill ha den på dvd, så kan man ju konvertera till .vob och allt vad det heter. Då blir det ju klara dvd-filer om jag fattat rätt. Men kan man bränna flera filmer på samma skiva? Det måste man väl kunna på nåt sätt?

Jag vet inte om jag formulerade mig lite luddigt... Hoppas att någon förstog vad jag menade. Tacksam för svar!

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

TMPGenc fixar sånt. :)

Det konverterar bara va? Inte bränner.

Kollade på sidan, där stog det att programmet konverterade avi till mpeg1, som används till videoCD. Men videoCD är väl helt enkelt CD? funkar det på dvd också? Ursäkta om jag är lite trög, men jag är lite ny på det här.

När jag ändå är inne på videoCD, vcd och svcd, det bränns bara på CD va, inte på dvd?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Det konverterar även till MPEG2, men det bränner inte. (Jag tror att Nero kan bränna de filer som TMPGenc producerar, men jag vet inte hur man gör då.)
VCD/SVCD bränner du på cd-skivor.
TMPGenc har ett authoringprogram också, det används för bränning och menyer och sånt.

tack

Okej, tack för hjälpen. Skall kolla vidare på det här lite.

Men finns det inget program som klarar av att bränna och konvertera samtidigt?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)