webForumDet fria alternativet

Räkna rader/tecken

8 svar · 636 visningar · startad av Qimen

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Hej

Finns det något program som kan räkna hur många rader och tecken som finns i alla filer totalt i en viss mapp? Vill räkna hur många rader kod man skrivit. :e

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

På ett Unix-system så hade förmodligen en kombination av kommandona cat och wc varit till stor hjälp. :)

Perfekt, då borde det gå på os x. Men jag har ingen aning om hur jag använder de. :e
Lite hjälp? :)

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Nu sitter jag bara vid en Windows-burk för tillfället, så jag har ingen möjlighet att kontrollera om det jag skriver verkligen stämmer.

Ett exempel: För att räkna alla rader i till exempel php-filer i en viss katalog kan du skriva.

cat ./*.php | wc -l

Du kan även skriva ./* för att ta med alla filer. Kommandot wc kan även användas för att räkna antal tecken osv i en fil, men jag kommer inte ihåg vilket argument som ska användas, men detta finns ju i manualsidan för kommandot.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

-m -> antalet tecken
-l -> antalet rader
-w -> antalet ord

Du ska inte heller behöva 'cat' utan det räcker med

wc [-option] [filename]

Fungerar utmärkt på *nix. :)

Fungerar något av ovanstående i en mapp och räkna samtliga rader i även undermappar? Jag får det inte att fungera. Provade med att ställa mig i den mapp jag vill räkna alla rader i (inkl undermappars filer) och skrev:

wc -l ./*

Men det är tydligen fel. :)

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Qimen skrev:

Fungerar något av ovanstående i en mapp och räkna samtliga rader i även undermappar? Jag får det inte att fungera. Provade med att ställa mig i den mapp jag vill räkna alla rader i (inkl undermappars filer) och skrev:

wc -l ./*

Men det är tydligen fel. :)

Ett sätt är att peta ihop ett enkelt script som kör wc på alla filer och går rekursivt ned i alla underkataloger och gör samma sak där. Det räcker i princip med en loop som testar ifall det är en fil eller ett directory och sen utför det som bör göras.

Det blir nog lite lättare med det programmet tror jag. :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)