är det nån som vet hur man gör sånna här med ASCII, skulle gärna vilja veta. jag har sökt på internet men inte riktigt förstått hur man får till själva bilden
ASCII
4 svar · 221 visningar · startad av ZeCone
Det där ser ut att vara en ren bitmap-bild med enbart två möjliga värden på pixlarna. Då borde principen vara att läsa in små block med flera pixlar, och utifrån hur många svarta pixlar som finns i varje block, avgöra vilken bokstav blocket ska ersättas med. Säg att du har ett 4x4-block, där alla 16 pixlar är svarta, då ersätter du blocket med ett "M". Är alla pixlar vita, ersätter du med ett mellanslag. Och mellantingen med andra bokstäver beroende på hur stor yta bokstäverna tar upp på ett bokstavsutrymme. Där har du principen. Hur det går till rent tekniskt, är en annan fråga som kräver kunskaper om hur bildformatet ser ut.
alltså, det är ingen vanlig bild egentligen, det är en .nfo fil alltså en textfil fast kodad med ASCII så det ser ut som en bild, om ni förstår :)
ZeCone skrev:
alltså, det är ingen vanlig bild egentligen, det är en .nfo fil alltså en textfil fast kodad med ASCII så det ser ut som en bild, om ni förstår :)
Jag trodde du ville koda om bilden du postade till ASCII-art. Men om du vill skapa ascii-art från grunden, antar jag att det är tangentbordet och en texteditor som gäller.
Det finns speciella editorer som man enkelt att rita sådana här bilder, jag har dock inte sysslat med det själv så jag kommer inte på något program just nu.