Någon som vet om det finns något sätt att göra detta om det inte finns inbyggt i minnet från början?
Det finns ju givetvis en massa program för att lösenordsskydda mappar och liknande men alla verkar ju kräva att man har dem installerade vilket skulle vara ganska besvärligt när det gäller usb-minnen som man använder mellan olika datorer.
Lösenordsskydd för USB-minne
17 svar · 1 042 visningar · startad av Tinwëlint
Verkar ju vara precis vad jag letar efter. Och jag som satt i en timme och googlade. Ska prova.
Nej, det var ju inte riktigt det. Jag skulle vilja ha ett program som körs när man försöker komma åt minnet och promptar för ett lösenord. Om man inte har lösenordet ska man inte kunna komma åt filerna på minnet.
Storagecrypt krypterade ju disken med ett lösenord men man var ju tvungen att använda den i samma dator för att kunna dekryptera filerna.
Vet inte vad dessa typer av minnen använder för filsystem men jag tror inte att det är NTFS. Om filsystemet inte har lösenordsskydd för filerna inbyggt måste man använda ett program för att kryptera filerna, och då måste man förstås ha ett program för att dekryptera samma filer också som då måste finnas installerat på den dator man ska dekryptera filerna på.
Du kan ju lägga med installationsfilen för dekrypteringsprogrammet okrypterad på minnet, och installera det om det inte finns på den dator du sitter vid.
Mitt minne använder FAT i alla fall. Det var ju besvärligt. Det skulle vara bra att kunna skydda sitt minne.
Kan du inte gå in i diskhanteraren och ta bort fat-partitionen och skapa en ntfs-partition?
Jag tror inte man kan hantera ett USB-minne på samma sätt som en hårddisk. De har nog ett speciellt filsystem, på samma sätt som CD/DVD-skivor har filsystemet CDFS och UDF, pga att det ska vara så systemoberoende som möjligt. Men jag kan inte så mycket om USB-minnen faktiskt, kan hända att man kan formatera det på samma sätt som en hårddisk eller diskett, jag bara teoriserade.
Jag har själv tagit bort och lagt till partitioner mha dos fdisk, så jag vet att det inte skiljer sig ur den synvinkeln. Dock vet jag inte hur XP/2000 hanterar detta, eller om det går att ha en NTFS-partition på ett USB-minne.
Fast jag ska nog testa detta senare idag.
Att fdisk hittar en usb-enhet över huvud taget var ju en glad överaskning, för mig iaf. Fungerar det där finns det ju knappast något som säger att det inte skulle funka med NTFS.
Låt oss veta resultatet när du testat :e
Kan tillägga att det var dos fdisk som körde under Windows 98, men ändå.
Rapport: Jag lyckades skapa en NTFS-partition på mitt minne(Med GNU fdisk). Men Windows XP vägrade att acceptera att partitionen var NTFS, utan rapporterade glatt att den var FAT.
Så jag säger att det är omöjligt.
Goda nyheter dock! Jag kan rekommendera PGPdisk för att lösenordsskydda filer på ett smidigt sätt: http://www.pgpi.org/products/pgpdisk/
Jag har NTFS på mitt USB-minne. Det fungerar alldeles utmärkt.
Pgpdisk är ju bra förstås, men förutsätter att man har det installerat och motverkar syftet med ett usb-minne. Jag vill kunna flytta mina filer mellan olika datorer.
Jag antar att ditt minne är avsett för NTFS Brantis.
Att skapa en NTFS-partition på ett minne som är avsett för FAT verkar inte fungera så bra.
Nja, det var inte NTFS när jag köpte det. Då var det FAT.
Men jag formaterade om det helt enkelt.
Jaha. Mitt som är FAT32 går inte att formatera till NTFS. I alla fall inte med xp:s formatering. Om man högerklickar och väljer formatera finns bara FAT och FAT32 som val och om jag med format i kommandorad skriver NTFS så får jag meddelandet att disken är optimerad för borttagning och inte kan ha NTFS. Jag tror jag ger upp nu.
Enligt dustin så kan man ha lösenordsskydd på det här minnet,,
Jag har faktiskt lyckats formatera minnet med NTFS nu. På Windows2000 gick det alldeles utmärkt. Det som däremot inte gick lika utmärkt var att försöka använda den på windows XP. Men jag vet inte, det kan hända att det löser sig. Frågan är nu cad tjänar jag egentligen på att ha ntfs? Visst jag kan sätta filrättigheter men om jag då till exempel restrikterar användandet av den till en särskild användare måste jag ju också använda en särskild dator där den användaren finns och det är ju fortfarande inte syftet med ett usb-minne. Finns det någon annan väg här som jag har missat?