webForumDet fria alternativet

Låtar på hemsidan

12 svar · 376 visningar · startad av dude

dudeMedlem sedan aug. 2002386 inlägg

Hello!
Jag ska lägga ut lite musiklåtar på en hemsida, men först vill jag klippa ner låtarna så man bara kan höra tex. en tredjedel av låten... Jag har låtarna i mp3-format, så nu undrar jag om det finns något bra program där man kan "beskära" låtarna???

Tack och hej!

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Flyttas från Internet & Webbtjänster.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Har du originalen kvar är nog det bästa att använda ett vanligt samplingsprogram (exempelvis http://www.goldwave.com/ ) så du kan fade:a ut lite snyggt exempelvis.

Annars borde det väl rent tekniskt gå att hugga av en mp3:a för jag tror formatet är streamande, men jag vet dock inget program för det eftersom jag alltid brukar fixa till låtarna först innan jag mp3:ar dem.

jodå, jag har låtarna på en vanlig cd...

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Annars är Sound Forge ett smidigt program.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag har användt "cool edit pro" och en plug-in från fraunhofer för att editera mp3 direkt.

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

antar att du kör pc. då känner jag till cool edit, sound forge, wavelab. varav de två sistnämda har jag själv provat och det funkisar.

att rekommendera program som protools för det där hoppar jag nog över. jag kör själv på peak när jag redigerar ljud.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Cool Edit är väl numera Adobe Audition? Kanske lite overkill för att klippa MP3or, men ändå. ;)

frankof skrev:

Jag har användt "cool edit pro" och en plug-in från fraunhofer för att editera mp3 direkt.

Förmodligen inte. Det pluginet gör är nog att packa upp mp3:an när du öppnar den och sedan mp3:a den igen när du sparar.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

tydal skrev:

frankof skrev:

Förmodligen inte. Det pluginet gör är nog att packa upp mp3:an när du öppnar den och sedan mp3:a den igen när du sparar.

Jaja, inte omöjligt, men det ger åtminstonde cooledit stöd för mp3 och resultatet är det "samma".

Resultatet är att mp3:an packas upp till wav, ändras och packas sedan ner till mp3 igen. Det försämrar kvaliteten på hela låten och är inte att rekommendera. MP3 är till för slutförvaring. Man gör låten färdig först, sedan mp3:ar man den. Behöver man ändra den får man gå tillbaka till originalet, ändra det och skapa en ny mp3:a.

Det sorgliga med såna där plugin är alltså att man luras att tro att man kan ändra i en mp3:a.

adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg

du kan andvända vegas

jag använde programmet från http://www.goldwave.com/ , det funkade utmärkt till det jag skulle göra... tack tack!!!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)