webForumDet fria alternativet

Tips på skärmdumpsprog.

8 svar · 348 visningar · startad av paraxe

paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg

Tja.

Jag undrar om det finns nån här på wF som har bra erfarenheter från ett "Skärmdumpsprogram/ Sreenprint / Print Screen" - Ja, Ni fattar vad jag merar!?

Det skall helst vara gratis. Plattform Windows XP.

Obs! Med "bra erfarenheter" menar jag att Ni själv skall ha använt programmet.

Jag tittade runt lite på Download.com och hittade en del intressanta men dom verkade innehålla en massa spyware. Det är väl så när man ska ha saker gratis.

Sourceforge.net var det skralt med träffar.

Ha en bra dag!

Mvh

Pär

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

snapshot, snappit eller nåt likande e bra, spar dessutom muspekare

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Att trycka Print Screen bör funka i de flesta lägen. Om det inte gör det så kan du pröva att ställa ner videoaccelerationen (På begäran ger jag detaljerna kring detta) om det handlar om t ex video eller spel.
Vad är det du vill skärmskjuta som inte går?

Jerpa:

Har du kört eller kör du programmet nu?

Ska iaf ta en titt på det, tack så länge.

Mvh

Pär

HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg

Räcker det inte med Print Screen-knappen?

Vill du sedan göra något speciellt med din skärmdump (bara spara ett visst området, etc.) kan du till exempel använda Gimp som är gratis.

http://www.gimp.org/windows/

nitro2k01:

Nja, en skärmdump kan man allltid ta men jag vet att det finns program som man markerar med en rektangel vad man vill fånga. Sedan komprimeras det till lämpligt format, slipper således efterbehandling.

Mvh

Pär

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

paraxe skrev:

Jerpa:

Har du kört eller kör du programmet nu?

Ska iaf ta en titt på det, tack så länge.

Mvh

Pär

jag har kört det förut.
Kommer dessvärre inte ihåg men har för mig att man får välja vad man vill ta ut.

Sen en annan grej ang. printscreen, tryck ner ALT+printscreen, då får du med det aktiva fönstret men det kanske du redan visste.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

paraxe: Vet inte om detta är vad du är ute efter, men om du bara vill ta dump av ett fönster kan du trycka Alt + Print Screen, funkar utan extra program!

Edit: Whoops, det hade Jerpa redan skrivit!

Hi all.

Hittade ett program som precis gör det jag vill.

ScreenPrint hette det. http://www.softwarelabs.com/

Synd bara att det inte är gratis men det har mycket funktioner som är bra och kanske värda att betala för.
Jag kanske orkar att se splash-screenen varjer gång datorn startar, vi får se. :)

Men jag är fortfarande ute efter ett gratis. Kan inte nån här på wF göra ett Open Source prog. Det skall naturligtvis heta ScreenZilla.

Mvh

Pär

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)