Finns det något bra program som man skapar UML-diagram med? Endast förslag på program som är freeware, tack!
Skapa UML-diagram
6 svar · 576 visningar · startad av Gein
Det där verkar ju riktigt schysst. Något jag däremot inte lyckas med är lägga till ett interface? Jag är verkligen ny på det här med UML men jag har en class som "extends" JFrame samt "implements" interfacet ActionListener. Skulle därmed vilja lägga till ett interface ActionListener. Som det är nu så har jag den som en vanlig klass bara.
**red/**Ytterliggare en fråga: Hur ska man rita ut en subklass? Dvs en klass som är deklarerad innuti en annan. Är det samma som "extends"?
Var väldigt längesen jag använde Visual Paradigm nu och vet inte om det finns något speciellt Interface-objekt. Det borde ju finnas för det ingår i UML-standarden vad jag vet.
Vad jag vet är iaf. att ett interface binds samman med en klass mha. en "Realization"-koppling. Dvs. klassen X realiserar beteendet i interfacet Y.
Din andra fråga är jag osäker på vad du menar. Menar du en inner class i Java eller menar du att klassen X har en klass av typen Y?
Alltså ett aggregat/komposition - "Has-a"-relation.
Om det är det senare du menar så ska klassen bindas ihop med ett en aggregat/komposition-koppling.
Eclipse har en hel del bra plug-ins för UML. Här kan du hitta en del: http://www.eclipseplugincentral.com/
Mc Fetto skrev:
Eclipse har en hel del bra plug-ins för UML. Här kan du hitta en del: http://www.eclipseplugincentral.com/
Det mysiga med Visual Paradigm är att man kan integrera det i väldigt många olika editorer. Där ibland Eclipse och VS 2003. :bire
Vad jag fått lära mej så ska ett interface se ut som en klass fast med raden << interface >> ovanför interfacenamnet. Jag lyckas dock inte åstadkomma detta.
Angående mitt andra bekymmer: Jag är rätt ny på OOP så min förklaring kanske inte var den bästa, men jag menade något i stil med:
public class klass1 {
... attribut ...
... konstruktor ...
... metoder ...
public class en_subklass_till_klass1 {
...
}
Hur beskriver jag relationen mellan de båda klasserna?