webForumDet fria alternativet

Gah! Bootproblem, win xp * 3 + mandrake 10

2 svar · 209 visningar · startad av SimOnline

SimOnlineMedlem sedan juli 20031 132 inlägg

Hej alla hjälpsamma linuxproffs!

Jag har fått problem efter att ha installerat mandrake 10. Min dator innehåller x antal partitioner, tre st. med varsin Win XP installation, "en" med Mandrake 10 (det är ju tre egentligen) och några st fillagringspartitioner. Det var windows-partitionerna som installerades först, och då var allt frid å fröjd, men sen när jag hade installerat Mandrake kom problemet. Linux gick att starta utan problem, med lilo, men om man istället valde windows där kom bara ett meddelande om att "NTLDR is missing".

Jag misstänker att jag råkade installera mandrake på partitionen där windows bootloader låg :r Men hur gör jag nu för att få en ny win-bootloader, utan att förlora något av operativsystemen? Eller går det att lägga till ett val för varje windows-installation i Lilo?

Tack på förhand!

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

vilken boot loader kör du till o börja med

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

För att lägga till ett windows alternativ i bootmenyn så måste du redigera lilos konfigurationsfil (/etc/lilo.conf).
Lägg till följande:
other = /dev/hdXY
label = Windows
Där X står för vilken hårddisk och Y för vilken partition (Tex. hda1).
Vilken hårddisk och partition du har installerat win på kan du kolla genom kommandot cfdisk eller fdisk.
När du spart din nya lilo.conf måste du installera ändringarna genom att köra lilo (/sbin/lilo).

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)