PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Vet inte riktigt var denna ska ligga så moderatorerna får gärna skicka den vidare =)
Hur kommer det sig att filstorleken skilljer sig ibland på vissa filer. Ett exempel är en bild jag har som under Storlek är 16,4 kB men under Storlek på disk är 32 kB.
Bilderna ska ligga på en hemsida och då vill man ju ha de så optimerade som möjligt för att minska bandbredd och laddningstider.
Vilken storlek är det jag ska räkna med och vad är det som gör att det är så stor skillnad.
Tackar!
supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg Detta har även jag funderat över... känns inte särskilt logisk!
Har dock några teorier om varför, får se om någon stämmer vågar inte göra bort mig :e
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Poffe skrev:
Ett exempel är en bild jag har som under Storlek är 16,4 kB men under Storlek på disk är 32 kB.
Det beror på klusterstorleken. Klusterstorleken på din disk verkar vara 16kB och eftersom din fil är lite större än den storleken så tar filen upp 2 kluster i storlek (det kan bara finnas en fil på varje kluster så resten av det andra klustret kommer allså att bli outnyttjat). Därför blir "storlek på disk" större än "storlek".
När du sedan skickar filen över http är det dina 16,4 kB som skickas och inte 32kB.
Passar på att flytta tråden från windows som klient till Operativsystem - Övrigt!
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Tack så mycket Peeer! Det redda ut funderingarna =)
Känns ju lite bättre att skicka upp (för närvarande) 6,75 MB istället för 13 MB =) Speciellt som det kommer rinna på ganska mycket vart efter och då blir det rätt stor skillnad =)