webForumDet fria alternativet

Tv-tuner och program

3 svar · 266 visningar · startad av McD

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Vad är det bästa tv-kortet och medföljnde mjukvara man kan använda... nu snackar vi inte prylar för 349058340958340958 kr utan för en normal arbetsdator...

Det jag vill kunna göra är att:

Se på tv på datorn via tv-kortet (Comhem)
spela in från tv-kortet till Hårddisken gärna direkt i dvix format

Har idag ett ASUS 7134 TV-Tuner (ska visst vara ett ganska bra kort om jag inte är helt fel underrättad). Har testat följande mjukvaror...

Intervide Home Theater

Kommentar
Funkar bra att se på tv men ljudet vid inspelning hackar och det går inte att direkt recorda i dvix utan stora filer skapas på disken. Mecka till en dvix kan jag göra själv men jag får bara inte till det hackande ljudet. I övrigt är det inte någon bra programvara då det bygger på java och det är inte helt enkelt att ha o göra med då man inte kan förstora förminska bilden hur man vill i programmet. Det är ju det som är själva grejen att kunna flytta ett litet litet tv fönster när man sitter och jobbar och slötittar någon gång emellanåt. Detta program följde med på datorn förinstallerat.

Dscaler

Kommentar
Detta program kostar inte att använda och vem som helst kan hjälpa till med utvecklingen av det. Problemet är att det är betastadie och lär dröja ett bra tag innan en full version kommer. Det är en total win 32 aplication och funkar bättre att se på tv på än ovanstående. Dock inte alls lätt att använda om man vill gå in på special inställningar. Då det är en beta är recording funktionalliteten begränsad och ger bara små små inspelnings filer dvs du kan inte recorda i full bildhöjd. Förutom detta så får jag inte något ljud alternativt att jag får lågtljud samt hör mig själv om jag snackar på instpelningen :l

Vad finns det mer jag kan testa?

Det bara måste finnas programvara som kan spela in och se på tv utan så mycket konstigheter (vill ju recorda alla fiskeprogram på tv:n)... :moose

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

WinTV-PVR-250 är ett populärt och bra analogt kort, och Hauppauge har ju även bra DVB-kort om det är ett sådant du är ute efter. Vad gäller PVR-programvara kan jag tipsa om att Meedio kommer att släppa en sådan i september. Deras produkt "Essentials" är jättebra, så PVR-programmet (som går att integrera med Essentials) lär ju hålla samma kvalitet.

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Ooops, "Meedio TV" har tydligen fördröjts till oktober.

Meedio.com skrev:

We expect the final version to be available for purchase by the end of October

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Gick och köpte wintv pvr 350 ska testa det ikväll.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)