Hejsan!
Jag har Telia ADSL 0.5 och undrar om det är möjligt att nerladdningshastigheten (oj vilket långt ord) minskar när man laddar upp i maxhastighet? Så fort uppströmmen börjar närma sig 50-60 kb/s så går alla nerladdningar i ungefär 2 b/s. Detta är extremt frustrerande när man försöker surfa samtidigt som man skickar filer till någon.
De jag frågat har sagt att upp- och nerström inte ska påverka varandra men jag kan inte se någon annan anledning.
Om nu det är detta som är problemet, skulle man då kunna skaffa ett program eller något som stryper uppladdningshastigheten vid 45 eller så?
MVH oskar
...jag läste en tråd om det där igår... det var mer om att hastigheten dalar om någon laddar från en samtidigt... på ADSL alltså... lösningen då var att fixa något som kan "Traffic Shaping", antingen en bra router, eller ett program:
Problemet med Telias långsammare ADSL-tjänster (alltså inte 8000) är att Telias utrustning kapar uppströmshastigheten till 400 kbit/s samtidigt som modemet skickar i 800 kbit/s. Detta orsakar fet packetloss.
Problemet med Telias långsammare ADSL-tjänster (alltså inte 8000) är att Telias utrustning kapar uppströmshastigheten till 400 kbit/s samtidigt som modemet skickar i 800 kbit/s. Detta orsakar fet packetloss.
De jag frågat har sagt att upp- och nerström inte ska påverka varandra men jag kan inte se någon annan anledning.
Det där är en sanning med modifikation. Nej - upp- och nerström skall inte påverka varandra i den bemärkelsen. Dock, inte att förglömma - uppströmstrafik generar nerströmstrafik, och vice versa.
Som jag har förstått det så beror det helt och hållet på hur TCP/IP är uppbyggt. För varje paket som du tar emot så skickar din dator en bekräftelse till mottagardatorn och berättar om det gått bra eller ej. Denna trafik har tydligen lägre prioritet än vanlig trafik och väntar alltså tills det finns plats att skicka denna bekräftelse.
Om du då redan har maxat din upload med att skicka en massa filer så finns det ingen plats att skicka denna bekräftelse och din download kommer att stanna av.
Det betyder också att ju högre downloads hastighet du har destu fler bekräftelser måste du skicka och din uploadshastighet sjunker om alla bekräftelser skall få plats. Så BBB's 24/1 Mbps abbonemang bör gör att du inte kan ha speciellt hög upload om du vill kunna tanka ner i 24 Mbps.
Hur vida det stämmer eller ej, är jag inte så instatt i, men det är så jag förstått det.
det är så att vissa operatörer sätter in utrystning som är half duplex tror att telia och Bostream gör det på deras 0.5.
Tror glocal gör det med det är billigare att sätta in sån utrusning i stationen.
så det man kan göra är det du vill är att begränsa uppladdningen.
Det beror på vad man använder för modem? :OO
Trodde alla modem skickade i 800 kbit/s, eftersom det - vad jag har förstått - är den inställningen de får när de ansluter mot stationen.