G*O*R*FMedlem sedan feb. 2004118 inlägg Tjabba !!!
Jag har bara en liten fråga ang. DC++.
Kan man begränsa uppladdningshastigheten för dom som laddar hem från mig?
Jag har Telia ADSL 2000 och när någon laddar hem från mig så
får dom en fart på ca 55 kB/s, men då blir min uppkoppling hur seg som helst.
Det går ju knappt att surfa eller kolla mail.
Kan man på något sätt ställa in så att uppladdningar endast kan
utnyttja t.ex. max 20 kB/s?
QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg Visst går det men det förstör lixom tanken med hela programmet. Vill inte bidra med att försämra nätverken ännu mer...
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg En förklaring på problemet, samt en lösning finns att läsa här:
http://m0n0.ch/wall/docbook/faq-ackprio.html
MarckusMedlem sedan dec. 2001162 inlägg Tror inte ens hubbar på DC accepterar såna betenden :)
/Marcus
G*O*R*FMedlem sedan feb. 2004118 inlägg Det var väldans vad det var hemligt da. Som det är idag så blir jag
tvungen att stänga kanaler när jag behöver bandbredd, och det
är väl ändå ett sämre alternativ än att minska ner uppladdningshastigheten
en bit?
muskot>>>
Tack för länken, men jag är urkass på engelska, så den förklaringen
fattade jag inte mycket av.
Kan någon skicka lösningen via PM till mig, om ni nu inte vill
att lösningen ska spridas i forumet?
Att bara ha 1-2 slot öppet löser en del.
Det finns olika program som heter NetLimiter.
Men det räcker att du sätter den på att programmet får använda 50 kb/s i bandbredd så borde det fungera fint.
Jag har telia2000 och jag upptäcker inga problem när jag bara har 1 slot öppet.
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg
Marckus skrev:
Tror inte ens hubbar på DC accepterar såna betenden :)
Det är omöjligt för dem att upptäcka och de som eventuellt skulle ha några invändningar mot ACK-prioritering är i mitt tycke nötter, vars hub inte är värd att besöka.
G*O*R*F skrev:
muskot>>>
Tack för länken, men jag är urkass på engelska, så den förklaringen
fattade jag inte mycket av.
Översatt står det ungefär att på ADSL-uppkopplingar (som har högre nedladdningshastighet än uppladdningshastighet) kan uppladdningar som använder all tillgänglig bandbredd uppströms orsaka att uppkopplingen blir näst intill oanvändbar, genom att skapa en kö i ADSL-modemets buffert som orsakar fördröjningar på flera sekunder. Eftersom ACK-paketen (en form av kvitto på att ett paket har kommit fram) för mottagen data också fördröjs eller förloras, kommer även nedladdningshastigheten att sjunka som en följd.
Detta problem kan lösas genom att prioritera ACK-paket, så att de skickas iväg före alla andra uppladdningspaket. Detta kan man göra med m0n0wall, som körs på en fristående dator. Jag använder denna lösning på min ADSL-uppkoppling och det fungerar mycket bra.
Nickemannen skrev:
Det finns olika program som heter NetLimiter.
Men det räcker att du sätter den på att programmet får använda 50 kb/s i bandbredd så borde det fungera fint.
Netlimiter använder endast en fullösning som kapar bandbredden och är ett riktigt skitprogram, så hoppa över att ens prova det. Det suger verkligen. En bättre lösning, för de som använder Windows, verkar programmet cFosSpeed vara. Det klarar nämligen av paketprioritering. Jag har dock inga egna erfarenheter av detta program.
G*O*R*FMedlem sedan feb. 2004118 inlägg
muskot skrev:
Översatt står det ungefär att på ADSL-uppkopplingar (som har högre nedladdningshastighet än uppladdningshastighet) kan uppladdningar som använder all tillgänglig bandbredd uppströms orsaka att uppkopplingen blir näst intill oanvändbar, genom att skapa en kö i ADSL-modemets buffert som orsakar fördröjningar på flera sekunder. Eftersom ACK-paketen (en form av kvitto på att ett paket har kommit fram) för mottagen data också fördröjs eller förloras, kommer även nedladdningshastigheten att sjunka som en följd.
Detta problem kan lösas genom att prioritera ACK-paket, så att de skickas iväg före alla andra uppladdningspaket. Detta kan man göra med m0n0wall, som körs på en fristående dator. Jag använder denna lösning på min ADSL-uppkoppling och det fungerar mycket bra.
Ok, men går inte detta att ställa in i min router istället på något sätt?
Jag har en D-Link DI-624+
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg Nej, billiga routers stöder inte traffic shaping.
oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg Testat att kryssa i "Use small sebd buffer(If uploading slows downloading)" eller något i den stilen. Ligger under Advanced i oDc vet inte hur det är med DC++
oskob skrev:
Testat att kryssa i "Use small sebd buffer(If uploading slows downloading)" eller något i den stilen. Ligger under Advanced i oDc vet inte hur det är med DC++
Självklart har jag testat det...
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg Jag använder netlimiter och det funkar ganska bra. Det gäller dock att man inte sänker sin upload mer än 5 kb/s från sitt max så att man inte sabbar p2p-communityt mer än det redan är. Misstänker att många skulle sätta uploaden till 2kb/s om de visste om programmet :l
Programmet är dock inte perfekt och är krångligt om du vill köra flera p2p-program.
Alpha II skrev:
Jag använder netlimiter och det funkar ganska bra. Det gäller dock att man inte sänker sin upload mer än 5 kb/s från sitt max så att man inte sabbar p2p-communityt mer än det redan är. Misstänker att många skulle sätta uploaden till 2kb/s om de visste om programmet :l
Programmet är dock inte perfekt och är krångligt om du vill köra flera p2p-program.
Tack ska du ha. Jag har nu provat det, och det hjälpte.
Jag ställde in upload på 50 kB, och då blir datorn helt plötsligt
användarvänligt igen.
Tack för tipset... :e