webForumDet fria alternativet

Teckentabeller

10 svar · 1 411 visningar · startad av mrmarkitup

mrmarkitupMedlem sedan maj 20049 inlägg

Någon som kan reda ut och förklara detta med teckentabeller på olika operativsystem? Vilka OS kör vad?

Som jag förstår det så kör olika operativsystem olika teckentabeller. ASCI är en standard som säger att dom 128 tecknen ska ha samma teckenkoder i alla teckentabeller. ASCI tar upp 8 bitar, där 7 bitar ger 128 tecken och den åttonde är en kontrollgrej(?). Svenska åäö och ÅÄÖ ligger utanför denna standard. Dom flesta formaten som tex .doc och .rtf bakar in en översättare i dokumenten som kan översätta teckenkoder utanför ASCI-standarden då dokumentet hamnar på ett annat operativsystem (dock inte .txt-formatet).

Är jag helt ute och cyklar med ovanstående?

Fråga 2. Är det bara olika operativsystem som kör olika teckentabeller eller gör även olika program det? Min Chattzilla klient säger att den kör UTF-8, folk jag pratar med klagar på att mina åäö ser konstiga ut. Varför?

I Wordpad när du sparar kan du välja Kodning, ansi, unicode, utf-8 etc. Vad är det?

Någon kunnig som vill reda ut denna röran? Jag tycker detta verkligen är intressant och vill lära mig...

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Problemet med ASCII (obs! stavningen) är att det inte finns plats för tillräckligt många tecken och därför har det där med fler teckentabeller kommit in i bilden. Det är dock ingen bra lösning eftersom man måste veta vilken teckentabell som används...

Det som togs fram för att lösa detta var Unicode som använder 16 bitar per tecken och då har man alltså för 65536 olika tecken istället för ASCII:s 256.

Problemet nu är att alla textfiler blir dubbelt så stora. Därför finns UTF-8 som är en slags Unicode light. Där använder man normalt 8 bitar till tecknen så länge som man använder den vanliga ASCII-standarden, men när man vill ha något specialtecken (t.ex. åäö) så går man upp på 16 bitar.

Ok men vilka teckentabeller använder olika operativsystem? Använder tex inte Mac OS classic något som heter Macroman? Borde då inte OSX använda sitt, Windows sitt osv? Vad heter dessa?

Som jag förstått det så är det bara 128 tecken i ascii, den åttonde biten används inte för tecken utan för något annat.

Ok men om jag sparar ett wordpaddokument där det står "Gösta åker traktor på ängen" och sparar med ansi-kodning (vilket jag förstår är ascii, ansi är väl standardseringsorganet bakom ascii) och jag sedan öppnar det igen så ser åäö normalt ut. Om jag där emot ger det till en som har Mac så kommer det bli tokigt, typ å blir promille och så.

Jag tolkar det som att då Wordpad använder använder den teckentabellen som finns i Windows men sparar bara in information för ascii. Eller?

Borde det inte vara samma med Chattzilla då? Den kör UTF-8, hos mig ser det bra ut men när det går över internet så följer bara 8-bitar med och åäö ser tokigt ut.

Puh.. rörigt detta.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

mrmarkitup skrev:

Ok men vilka teckentabeller använder olika operativsystem? Använder tex inte Mac OS classic något som heter Macroman? Borde då inte OSX använda sitt, Windows sitt osv? Vad heter dessa?

Har dålig pejl på vad just Mac använder, men olika människor i olika delar av världen använder olika teckentabeller. I USA och västeuropa använder vi normalt ISO-8859-1 (eller ISO-8859-15, som är ungefär samma fast med €-tecken, tror jag), vilket är det latinska alfabetet med några specialtecken som åäö. ISO-8859-1 används på både Windows och t.ex. Linux.

mrmarkitup skrev:

Ok men om jag sparar ett wordpaddokument där det står "Gösta åker traktor på ängen" och sparar med ansi-kodning (vilket jag förstår är ascii, ansi är väl standardseringsorganet bakom ascii) och jag sedan öppnar det igen så ser åäö normalt ut. Om jag där emot ger det till en som har Mac så kommer det bli tokigt, typ å blir promille och så.

Jag tolkar det som att då Wordpad använder använder den teckentabellen som finns i Windows men sparar bara in information för ascii. Eller?

Det låter rimligt, ja.

mrmarkitup skrev:

Borde det inte vara samma med Chattzilla då? Den kör UTF-8, hos mig ser det bra ut men när det går över internet så följer bara 8-bitar med och åäö ser tokigt ut.

Svårt att säga var felet ligger. Antingen är det Chatzilla som är dåligt på att meddela vilken teckenkodning som används, eller så är det mottagarna som inte grokkar UTF-8. Det där med att ÅÄÖ ser konstigt ut beror på att man försöker tolka UTF-8 som någon teckenkodning som använder fast teckenstorlek, typ ISO-8859-1.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag har inte så mkt att tillföra dina egentliga frågor, men hittade lite intressant information i Nationalencyclopedin:

ANSI, American National Standards Institute, USA:s centrala standardiseringsorgan, medlem av ISO och IEC. ANSI bildades 1918 under namnet American Engineering Standards Committee, sedermera American Standards Association (jfr >ASA) och sedan 1969 ANSI.

ASCII, American Standard Code for Information Interchange, ISO/IEC 646, teckenkodningssystem för att lagra och överföra textinformation i och mellan datorsystem. ASCII har endast med bokstäverna a–z (gemena och versala) utan accenter, siffrorna 0–9 samt ett fåtal skiljetecken. ASCII har använts som utgångspunkt för ett hundratal olika utvidgningar, vilket i stor utsträckning har varit möjligt genom att ASCII endast använder sju av åtta bitar i en oktett. De flesta utvidgningar har varit begränsade till ett språkområde, t.ex. vissa västeuropeiska språk, japanska, grekiska eller ryska. De flesta teckenkodningssystem håller för många tillämpningar på att ersättas av det internationella systemet Unicode.

Unicode, teckenkodningssystem, framför allt i samband med datakommunikation, som omfattar världens samtliga skriftsystem. U. har samma koder som den internationella standarden ISO/IEC 10646. De flesta moderna skriftsystem, såsom latinska bokstäver och siffror, grekiska, arabiska, hebreiska, kyrilliska, kinesiska m.fl., kan redan användas i ett flertal olika system som använder U. Till detta kommer även historiska skriftsystem såsom runtecken (fr.o.m. 1999) och egyptiska hieroglyfer (ännu inte med). För att kunna läsa text kodad i U. behöver man, förutom program som klarar U., fonter som kan hantera de tecken man vill läsa. Om man t.ex. vill läsa ett runskriftsdokument kodat i U. behövs en lämplig font som kan visa runtecken. U. kodar hittills (1999) nästan 50_000 tecken, och har plats för ungefär en miljon tecken. U. är den teckenkodning som i allt högre utsträckning används i alla typer av datorer, från små datorer i mobiltelefoner till stora serverdatorer. U. ersätter mer än 200 andra, mer begränsade teckenkodningssystem, bl.a. ASCII.

...

Förresten... var det inte IBM som utökade ASCII-tabellen förut... så den även stödde våra vackra åäö...

bra testord förresten är "räksmörgås" :)

Jag har försökt goggla och leta efter bra info om detta men det är svårt.

Danny skrev:

Förresten... var det inte IBM som utökade ASCII-tabellen förut... så den även stödde våra vackra åäö...

EBCDIC, hette det... spezialanpassat för hålkort. Jag hade en signatur en gång för länge sedan där någon sa "EBCDIC just plain sucks" och det instämmer jag med :e

Back to topic

Så vad mer vill du veta?

Vilka teckentabeller olika OS använder.

Så ISO och Unicode är alltså standards och inte plattformsspecifikt? Unicode är väl också ISO förresten...

Vilka teckentabeller som används har inte bara med olika OS att göra, det beror på var man bor. Kika lite på http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1, förresten :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)