webForumDet fria alternativet

Ordbok/lexikon

3 svar · 277 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag letar efter något bra program för att översätta ord från ett språk till ett annat.

Det fanns ett freeware för ett antal år sedan, måste vara mer än 4 år sedan som jag använde det. Det var jättebra men verkar inte finnas kvar längre. Det var ett program som var som en klient för att presentera information från lokala databser som man kunde ladda ner till det. Det fanns många språk att ladda ner. Man kunde även lägga till och ta bort ord från databaserna direkt i klienten, även redigera.

När jag söker på internet idag så hittar jag inte ett dugg. Bara sådana webbaserade gränssnitt. Det är två fält och så någon databas som är kopllad till. Men vad jag söker är ett program som jag har lokalt på disken.

Jag kan inte hitta något, bara sidvis med skit. Synd att det där bra progget lades ned. Samtidigt är det konstigt att det inte verkar finnas ett vettigt alternativ.

Det är ju bra med ordböcker, dessutom om man vill ha för flera språk, så slipper man bläddra i böcker fram och tillbaks. Rätt som det är så behöver man ju slå upp ett ord och då är det ju smidigt att bara knappa lite på datorn så får man fram det direkt.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Norstedts ordböcker (engelska och franska har jag sett, iaf.) och SAOL finns på CD-ROM.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har för mig att om man går till Altavistas Babelfish, så finns där nånstans en länk till ett program man kan ladda ner... hur bra det är vet jag inte... men Babelfisken är väldigt bra iaf...

SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg

http://www.skolutveckling.se/skolnet/lexikon/
Använder jag ofta, dock får man vara hyfsat noga med stavning och betydelser. :)

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)