webForumDet fria alternativet

Netmeeting - Gateway

6 svar · 338 visningar · startad av Filip90

Filip90Medlem sedan juli 200316 inlägg

Jag undrar hur jag ska kunna använda netmeeting för att kunna ringa upp en vanlig telefon, och vad är gateway?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

För netmeeting skulle jag tro att du bejöver tillgång till en h.323 gateway och jag känner inte till någon sådan. Troligtvis är de tnågot du måste betala separat för hos en teleoperatör/ISP. VoIP är väl den metod som växer starkast nu och är absolut värt pengarna om man kan vara utan Telia (läs om man inte har ADSL).

mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg

legis skrev:

För netmeeting skulle jag tro att du bejöver tillgång till en h.323 gateway och jag känner inte till någon sådan. Troligtvis är de tnågot du måste betala separat för hos en teleoperatör/ISP. VoIP är väl den metod som växer starkast nu och är absolut värt pengarna om man kan vara utan Telia (läs om man inte har ADSL).

H.323 ÄR VoIP, eller iallafall ett av de tillgängliga protokollen (protokollsvit, om man skall vara petnoga).

Ja, en gateway krävs för att kunna ansluta någon form av VoIP-lösning till omvärlden (PSTN). Mig veterligen finns det inte någon som säljer tjänsten att reläa genom deras gw/gk. Med tanke på komplikationerna med att garantera bandbredd och fördröjning så har jag väldigt svårt att se att någon leverantör utanför den egna ISP:en skulle kunna genomföra lanseringen av en sådan tjänst inom den närmaste framtiden.

Summa summarum - Du kan inte använda NetMeeting (Läs: H.323)för att ringa upp en telefon ansluten till PSTN utan att investera i massa utrustning.

/M

Hum, nu vet jag inte riktigt hur du får fram att jag säger att H.323 inte används för VoIP. Det är precis det som sägs. Jag har läst det flera gånger för att få till din vinkling men misslyckats.

Kortfattat, det finns ett gäng operatörer som tillhandahåller VoIP IDAG. Telia själva för att vara en, men en annan är www.wx3.se. Klart värt att kolla på.

legis skrev:

Hum, nu vet jag inte riktigt hur du får fram att jag säger att H.323 inte används för VoIP. Det är precis det som sägs. Jag har läst det flera gånger för att få till din vinkling men misslyckats.

Kortfattat, det finns ett gäng operatörer som tillhandahåller VoIP IDAG. Telia själva för att vara en, men en annan är www.wx3.se. Klart värt att kolla på.

Ok - kanske gick lite snabbt för mig att läsa relationen i vad Du skrev H.323/VoIP :e

Kikade snabbt på wx3, de säljer heller ingen H.323-tjänst, vilken NetMeeting mig veterligen är beroende av. Jag har förvisso hört rykten om att SIP skulle integreras i NetMeeting, men inget mer efter det.

Jag är dessutom som jag skrev, väldigt fundersam på hur väl sådana tjänster som är utanför den egna ISP:en kan fungera i praktiken. Det finns ju inga som helst möjligheter att skriva kvalitetsavtal med dem, och en telefon som inte fungerar - det känns... ...sådär?

/M

Som tillägg: Det är dock en HELT annan sak med exempelvis BBB och Comhem (-bort?) :e Med tanke på att trafiken stannar inom en operatör så kan de kontrollera flödena och på det viset säkerställa att telefonin kommer fungera.

/M

Ah, nej mina sista kommentarer var inte riktade mot H.323 specifikt, de var riktade mot VoIP :)

Jag känner inte till någon som tillhandahåller H.323-gateways tyvärr. Däremot är jag kund hos wx3 och det fungerar väldigt bra (har Telia som ISP).

Vad gäller SIP och Netmeeting håller jag med. Utvecklingen av Netmeeting lades ner och har inte fått SIP implementerat. Messenger (som har en del funktioner som också finns i Netmeeting) däremot använder sig av SIP och det finns även stöd för detta i Office Live Meeting.

255 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
126 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)