Är det möjligen någon av windows-versionerna (9x) eller linux kanske?
Minst krävande operativsystemet?
Program & apparur Operativsystem & Program - Övrigt
7 svar · 989 visningar · startad av tompe
Linux utan tvekan. Just vilken vet jag inte men NetBSD (iof inte linux) tar inte så värst mycket, och Freesco kan man ju köra på en diskett. ;)
Det beror väl iofs helt på vad man skall ha det till. Är det ett OS som inte fungerar till det man skall ha det till så spelar det ju ingen roll hur lite det kräver.
Vad är syftet?
hade inte tänkt installera något nytt os utan undrade bara ; )
Dom minsta OS är nog dom som finns i "embedden" system, iofs oftast specialgjorda för att göra få specifika saker.
Sedan går man tillbaka i tiden så finns ju alltid OS'et som VIC20/VIC64 körde (och dom andra hemma bygga datorerna, för er som är så gamla så ni kommer ihåg dom). :)
Som komplement till GunnarD:s svar kan man nämna att tex ett "realtids OS" som sitter i de flesta nya sonyericssontelefoner är ca 4Kb stort.
OSE heter OS:et om jag inte minns fel.
Tjing !
Jag vet att MacOS när det kom en gång i tiden (1984), kunde köras på en mac med bara 128 KB minne (Ja, KB, inte MB). Och detta med ett grafiskt användargränssnitt. Givetvis inte det minst krävande systemet. Men att få med GUI mm på den lilla minnesmängden, måste nog anses som imponerande.
Qimen skrev:
Linux utan tvekan. Just vilken vet jag inte men NetBSD (iof inte linux) tar inte så värst mycket, och Freesco kan man ju köra på en diskett. ;)
QNX är ju annars rätt blygsamt. OS, med grafiskt användargränssnitt och webbläsare (med Javascript!) och lite annat jox ryms på en diskett.