KalufsMedlem sedan aug. 2003113 inlägg Hej,
Nu vet jag inte om den här tråden har kommit rätt, annars får ni klaga på mig. :)
Det jag skulle vilja höra är vilket musikformat ni anser vara smartast att ha på sin hårddisk. Min musiksamling är någonstans kring 15GB och består just nu bara av MP3. Men jag har beställd en 4GB:s iPod, så jag satsar på att få in så mycket musik som möjligt i den.
Jag vet att iPoden stöder AAC, men om jag konverterar mina MP3 till AAC, blir storleken på filerna mindre då, utan att jag förlorar kvalitét (i alla fall hörbar kvalitét!)?
Skriv gärna något om de andra ljudformaten också. Jag är främst intresserad av de format som iPod stödjer: "AAC (16 to 320 Kbps), MP3 (32 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible, AIFF, Apple lossless & WAV".
Väldigt tacksam för hjälp!
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Här har någon gjort ett lyssningstest: http://www.recordstorereview.com/misc/aacmp3.shtml
Som synes verkar valet av encoder påverka rätt mycket. Intressant nog skiljer det i en del fall rätt mycket mellan blindtest och ickeblindtest. Det är givetvis blindtestet du ska gå på.
Vad man bör vara medveten om, är att varje konvertering till ett "lossy" komprimeringsformat, som mp3 eller AAC, innebär en kvalitetsförlust, även om det formatet möjligen skulle kunna vara bättre än ursprungsformatet. Därför rekommenderar jag dig att låta mp3-filerna få förbli mp3. Sedan kan du givetvis välja ett annat format för att konvertera musiken på dina cd-skivor när du vill ha den i din iPod.
Flyttas från Musik & Media...