webForumDet fria alternativet

Ny dator behöver codecs

11 svar · 401 visningar · startad av calson

calsonMedlem sedan dec. 2003487 inlägg

Hej
Jag har skaffat mig en ny bärbar dator med WinXP Pro.
Jag laddade över några filmer från min gammla dator men jag kan inte kolla på dem i windows mediaplayer eftersom jag behöver codecs, för att få bild.

På min gammla dator laddade jag ner ett codec paket som gjorde att jag kan se alla mina filmer men jag har hört att det är en stor belastning på datorn?

Eftersom det är en ny dator vill jag verkligen inte slöa ner den det första jag gör.

Någon som vet ett bra codec paket som fungerar på de flesta filmer som inte slöar ner min dator, om det nu är så att datorn blir slö av stora codecs paket?

Om det är något jag bör veta när jag installerar nya codecs vore det snällt om ni kunde skriva det ochså.

Tack på förhand

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ladda ner WMP9 så borde det lösa sig...

bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg

Jag rekomenderar ffdshow. Läs mer om ffdshow här.

Sen behövs ett filter som fixar AC3 (surroundljud). Var man hittar det vet jag faktiskt inte, har kollat lite på divx-digest.com men hittar inte något bra.

Om du använder Windows Media Player så behöver du ett program för subtitles, om du ska använda sådana. Vobsub är bra, finns att ladda hem här.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Esen skrev:

Ladda ner WMP9 så borde det lösa sig...

Nej?

Mitt förslag är som vanligt att du bara hämtar hem de codecs som behövs. Använd Gspot för att kolla vilken codec du behöver till en viss film.
Om en film ändå inte går att spela kan du prova att öppna den i VLC, det är en videospelare som (nästan) alltid funkar.

kobranturreMedlem sedan maj 2004693 inlägg

http://www.videolan.net/

Du kan nu glömma vad codec är :birp :birp

Jag har nu laddat ner Gspot
När man kör programet så får man veta vilken codec man behöver så nu undrar jag var jag kan ladda ner det samt installera det.

Tack så här kångt

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vilken codec är det du behöver?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

calson skrev:

Jag har nu laddat ner Gspot
När man kör programet så får man veta vilken codec man behöver så nu undrar jag var jag kan ladda ner det samt installera det.

Tack så här kångt

här brukar va en bra start

DivX 3 Low-Motion behöver jag

Jag ska ladda ner DivX player men jag skulle gärna villja använda Media player för jag gillar den.

Finns det något annat film visningsprogram som kan rekomederas?

kobranturreMedlem sedan maj 2004693 inlägg

kobranturre skrev:

http://www.videolan.net/

Du kan nu glömma vad codec är :birp :birp

ehhhhhhhhhhh :l

Denna har alla codec och funkar prima!

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)