cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg Jag har ett stort antal datorer där diskarna skall formateras på. Istället för att behöva starta upp med en startdisk och sedan behöva skriva "format c: /q" varje gång skulle jag vilja göra en disk som automatiskt drog igång format.exe . Visst kan man bara lägga in kommandot i startupfilerna (autoexec.bat?) men då måste jag ändå svara bekräfta formateringen varje gång.... går detta att lösa?
/ Martin
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jepp, skapa en textfilen y.txt med två tecken i:
Y samt [Enter]
Skriv därefter:
FORMAT C: /Q <y.txt
Det borde fungera. :)
cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg
Rikard skrev:
Jepp, skapa en textfilen y.txt med två tecken i:
Y samt [Enter]
Skriv därefter:
FORMAT C: /Q <y.txt
Det borde fungera. :)
Funkar jättebra! Eftersom jag använder en svensk version av DOS så var jag ju självkart tvungen att skriva "J" istället för "Y" och för att förtydliga lite så ska [ENTER]vara ett enterslag :)
Tack!
/ Martin
cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg Föresten, finns det nån liten exefil man kan lägga in på disketten som kan stänga ner datorn när formateringen är klar?
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg Ge kommandot debug och ange följande:
A 100
MOV AH,0D
INT 21h
MOV AX, 40
MOV DS, AX
DS:
OR BYTE PTR [17],0C
MOV AX,4F53
INT 15h
DS:
MOV WORD PTR [72],1234
JMP F000:FFF0
<blank rad>
R CX
20
N REBOOT.COM
W
Q
Voilá - efter detta så har du en .com-fil som heter reboot och startar om när man ger kommandot.
/M
cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg
mlundbom skrev:
Ge kommandot debug och ange följande:
A 100
MOV AH,0D
INT 21h
MOV AX, 40
MOV DS, AX
DS:
OR BYTE PTR [17],0C
MOV AX,4F53
INT 15h
DS:
MOV WORD PTR [72],1234
JMP F000:FFF0
<blank rad>
R CX
20
N REBOOT.COM
W
Q
Voilá - efter detta så har du en .com-fil som heter reboot och startar om när man ger kommandot.
/M
Va skojjigt!! Den fungerar ju!! :) Men man kan inte få den att stänga av datorn istället för att starta om?
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg Aaah - jag läste visst inte ordentligt. :-) Nej, någon lösning för att stänga ner från DOS känner jag inte till. Borde väl vara teoretiskt lösbart med ASM-kod, men sen gäller det ju att veta vilken instruktion som krävs.
/M