webForumDet fria alternativet

Boot CD med NTFS hårddisksupport?

Program & appar

8 svar · 224 visningar · startad av sys19

Medlem sedan dec. 200287 inlägg
Frågan#1

Måste ha hjälp av någon! Nå'n som vet hur man gör en boot-cd till DOS för att läsa från en NTFS partition? Ska flasha mitt grafikkorts bios. Har Nero och Win XP pro i datorn. En .img eller .bin fil kanske för det? Eller hur gör jag?

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Vad skall du in å göra på NTFS disken? Flasha direkt från disketten/cdn

Jag ska köra nvflash.exe (nvidia flash) från hårddisken men boota till DOS från en cd.

Varför kan du inte köra nvflash.exe från cd/diskette?

Har ingen floppydrive :(. Bara cd-rom. Därför måste jag boota till DOS. Men det kanske går att lägga in Flashfilerna på skivan. Jag vet inte.

Det går att lägga in filerna på skivan, dock kan du inte spara en backup på flashen.

Enda sättet jag vet är att lägga ntfsdos.exe på disken och köra den efter boot. Från winternals kan du ladda hem den, dock har den fria versionen en begränsning, den kan bara läsa från NTFS...

Hittade något här. http://www.oion.net/qnd/bootcd/dosbootcd.shtml
Får se om det kanske funkar. E svårt med NTFS men jag måste ju bara läsa från den i och för sig så det kanske går. Hoppas det annars vet jag inte vad jag ska göra.

Om du nu inte "hittar" en fullversion av t.ex. ntfsdos.exe utan endast kör med läs från disken, då är det ju lika bra att flasha från en fil du har på CD ;)

Edit: Anyway I'm off for now... Lycka till!

Ha! Det fungerade! Flashat och klart! En kanonbra boot-cd där! Kontrollera bara vilken katalog filerna ska ligga i som man vill använda sig av i dos innan bränning så funkar det suveränt! Tack ändå för all hjälp! :D

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)