webForumDet fria alternativet

Ta bort sång och ha musik kvar

Program & appar

4 svar · 321 visningar · startad av Tomas85

Medlem sedan sep. 200370 inlägg
Frågan#1

Hej!

Med vilka program kan man ta bort sången och ha musiken kvar?
(gratisprogram gärna)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Inga, du kan dock använda någon typ av filter för att prova att ta bort sången men du tar samtidigt bort musiken i samma frekvänsområde som sången ligger i, mao det blir inte bra.

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Mitt svar är också: Inga.

Däremot så finns det program som släcker mitt-signalen (där lead-sången nästan alltid ligger) vilket gör att du får ut en låt utan lead-sång, men med körer (som brukar ligga utpanorerade i stereobilden). Det enda problemet med såna program är att baskaggen, virveltrumman och många andra instrument/ljud också ligger i mitten och då också släcks ut...men men...du får väl prova dig fram.

Men en sak är säker: Det kommer inte att bli bra.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det enda sättet som ger bra resultat är att skapa en ny fil som bara innehåller musiken. Det är dock mycket jobb och kräver ett visst kunnande samt tillgång till bra synthar eller riktiga instrument.

När jag gör så med en låt kan det väl ta en vecka kanske.

Medlem sedan jan. 2003137 inlägg

Har du en riktigt bra EQ (multiband) så kan du ta bort alla frekvenser som sången ligger på men när du gör det försvinner allt annat vid dessa frekvenser. Det är dyrt/tidskrävande och resultatet kommer inte att bli bra, bättre att köpa en bakgrund (om du vill ha det proffisigt).

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)